
TAKÁCS RÓBERT 
A sztálini modell átalakítása a magyar 
tömegkommunikációban 

Kádár János 1971 novemberében a Politikai Főiskolára látoga-

tott, ahol részt vett a magyar kommunista újságírók aktívaér-

tekezletén. Ritka alkalom volt ez, nemcsak azért, mert hasonló 

általános aktívaülést még sohasem hívtak össze a médiában 

dolgozóknak, hanem azért is, mert ez alkalommal az MSZMP 

első titkára egy platformra került az összehasonlító médiaelmé-

letet megalapozó amerikai szerzőhármassal, Fred S. Sieberttel, 

Theodore Petersonnal és Wilbur Schramm-mal. Kádár ugyanis az 

értekezleten többek közt reflektált az újságírók azon felvetésére, 

miszerint a jó sajtó a valóságot igyekszik tükrözni. A gondolatot 

a következőképpen formálta át: a sajtó a „valóság tükre” abban 

az értelemben, hogy visszatükröződik benne a társadalmi közeg, 

annak politikai állapota.1 A három neves amerikai kommuniká-

ciókutató ugyanis 1956-ban megjelent A sajtó négy elmélete című 

iskolateremtő munkájában hangsúlyozta, hogy egy adott társa-

dalom médiarendszere a társadalmi berendezkedés, a politikai 

rendszer – vulgárisan szólva: a valóság – függvénye.2 

Sztálin halála nyomán a Szovjetunióban óhatatlanul szembe 

kellett nézni az 1953-ra nyilvánvalóvá vált gazdasági, társadalmi 

és kulturális válsággal. Mindez együtt járt a Sztálin személyéhez 

1 Kádár megállapítása – szemben az amerikai szerzőkkel – nem elméleti igé-

nyű volt. Azt akarta hangsúlyozni, hogy a politikai helyzet jó, így a sajtó működé-

se, viszonyai is megnyugtatóak. – Kádár János felszólalása az országos újságíró-

aktívaértekezleten. Magyar Sajtó, 1971/12. 388.
2 Friedrich S. SIEBERT–Theodore PETERSON–Wilbur SCHRAMM: Four Theories of 

the Press. Urbana, University of Illinois Press, 1956.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 69Múltunk 2013/3. | 68–103

köthető hatalomgyakorlás és hatalmi berendezkedés felülvizsgá-

latának igényével.3 Ahogy a szatellitállamok sztálinizálása is a 

Szovjetunióból indított folyamat volt, úgy a desztalinizálás is el-

képzelhetetlen lett volna Moszkva példája és inspirációja nélkül. 

Különösen igaz ez a nyilvánosság alrendszerére, amely a sztálini 

szisztémában lényegében beleolvadt a politikai alrendszerbe. 

Tanulmányomban a nyilvánosság és ezen belül a tömegkom-

munikáció területén lezajlott desztalinizációs folyamatok bemu-

tatására, dilemmáinak feltárására, értékelésére vállalkozom. 

Kiindulópontom: milyen is volt maga a sztálini modell a tömeg-

kommunikáció terén, és hogyan módosult az idők folyamán? 

A klasszikus sztálinizmus határvonala a magyar történetírás-

ban 1953, ám a Rákosi-korszak bevett határvonala 1956.4 Az is 

közismert, hogy 1955 tavaszán Rákosi Mátyás kerekedett felül 

Nagy Imrével szemben, és igyekezett visszafordítani az addigi 

folyamatokat. A szovjet blokk egyes országai is jelentős eltérése-

ket mutatnak: ugyan mindegyik országban volt némi hatása az 

1953 márciusa után képviselt új irányvonalnak – nevezetesen a 

párt- és állami csúcspozíciók szétválasztására, a gazdaságpoliti-

kai vonalvezetésre, a terror enyhülésére, a közéleti viták jelentke-

zésére és a belpolitikai küzdelmekre. Romániában, Albániában 

– és részben Bulgáriában – mindez csak taktikai okokból, időle-

gesen, szavakban történt, s amint Moszkvában a politikai széljá-

rás lehetővé tette, a gyakorlatban visszakanyarodtak a korábbi 

politikához.5 Lengyelország esetében 1955 tekinthető a sztálinis-

ta éra utolsó évének.6 Hruscsov fellépése a XX. kongresszuson 

1956 februárjában újabb lendületet adott a folyamatnak, ám az 

NDK és Csehszlovákia történelme úgy is interpretálható, hogy 

a desztalinizációs folyamat mindössze néhány hónapig tartott, 

3 Polly JONES: Introduction. The Dilemmas of de-Stalinization. 1–2. In: UŐ 

(szerk.): The Dilemmas of De-Stalinization: Negotiating Cultural and Social Change 

in the Khrushchev Era. Routledge, London–New York, 2006. 1–18.
4 GYARMATI György: A Rákosi-korszak. Rubicon Ház Bt., Budapest, 2011.
5 DIÓSZEGI István–HARSÁNYI Iván–NÉMETH István (szerk.): 20. századi egyetemes 

történet. Korona Kiadó, Budapest, 1997. 361–362., 376–380., 401–402.
6 Włodzimierz BORODZIEJ: Geschichte Polens im 20. Jahrhundert. Beck C. H., 

München, 2010. 293-295.



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában70

vagy igazából el sem kezdődött,7 illetve csak a XXII. kongresszus 

után indult meg. Mindennek tükrében választ kell adni arra a 

kérdésre is: értelmezhető-e desztalinizációként az 1953 és 1956 

közötti időszak a magyar nyilvánosságban? Túl az 1956 utáni 

desztalinizáció menetének és következményeinek megvilágításán 

azt is felvetem, volt-e, és ha igen, mi volt a szerepe a külső – nem 

csupán Moszkvából, hanem nyugatról érkező – hatásoknak a fo-

lyamatokra. 

A sztálini tömegkommunikációs modell

A sztálini időszak nyilvánosságát leíró Lázár Guy a „bürokrati-

kus-reprezentatív nyilvánosság” kifejezést használja. Ezzel a 

Jürgen Habermas által a feudális nyilvánosságról elmondottakra 

utal, miszerint ez a nyilvánosság nem a vita agorája, ahol az elté-

rő vélemények és érdekek megütközhetnek egymással, hanem a 

hatalom önmegjelenítésének terepe, ahol a publikum szerepe az 

ámulat és az egyetértés kifejezésére korlátozódik.8 E térben, lát-

ványos külsőségek között, a hétköznapi ünnepélyessé, a magán 

közzé válik. Így lett például a „polgári” világban magányos elmé-

lyülést igénylő újságolvasásból a Szabad Nép-félórák keretében 

végzett közösségi rituálé.

A 20. század első felében kiépült diktatúrák tapasztalatai 

alapján megszülető totalitarizmuselméletek – Hannah Arendt, 

Friedrich és Brzezinski elméletei – nem is nyilvánosságról vagy 

tömegkommunikációról beszélnek, hanem propagandáról. Utóbbi 

alapkérdése nem az, hogy mi történt, mi az igazság, hanem az, 

hogy mi szolgálja leghatékonyabban a kívánt célt. A média maga 

annyiban jelenik meg tárgyalásukban, hogy a tömegkommuniká-

ciós eszközök teljes kontrollja lehetővé teszi az ellenvélemények 

7 Jan FOITZIK: Entstalinisierungkrise in Ostmitteleuropa. Verlaug, Ursachen, 

Folden. 35–60. In: Roger ENGELMANN–Thomas GROSSBÖLTING–Hermann WENTKER 

(szerk.): Kommunismus in der Krise. Vendenhoeck & Ruprecht, Göttingen, 2008.
8 LÁZÁR Guy: A szocialista nyilvánosság történetének alapvonalai. Kritika, 

1988/10. 19–22.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 71

kizárását, így a propaganda új minőségét, amikor többé nem kell 

tekintettel lenni a külső tényezőkre.9 Arendt kifejezetten hangsú-

lyozza, hogy a propagandára azért van egyáltalán szüksége egy 

totális mozgalomnak, illetve diktatúrának, mert létezik a mozgal-

mon, valamint a totális államon kívüli világ, amellyel egy kohe-

rens alternatív magyarázatot kell szembeállítania. Ha nincsenek 

zavaró körülmények, a propaganda helyébe az indoktrináció lép.10 

A propaganda ugyanakkor a totalitarizmuselméletek szerint ön-

magában nem értelmezhető: a propaganda és a terror összetartoz-

nak, ugyanannak a jelenségnek a különböző arcai.11

A fentieket nem megkérdőjelezve Siebert, Peterson és Schramm 

– kommunikációelméleti kiindulópontból – kifejezetten a média 

működésére kérdeztek rá a bevezetőben említett művükben. A 

négy nagy modell egyikeként tárgyalt szovjet iskolával kapcsolat-

ban kiemelték, hogy azt csak a marxista–leninista ideológiai ala-

pokból és a szovjet államelméletből, politikai berendezkedésből 

tartják levezethetőnek. A média működése és működtetése kap-

csán a szerzők a következő sajátosságokat emelték ki:12

– a tömegkommunikáció instrumentális használata;

– az állam és a párt más eszközeivel integrált működés;

– az egység megteremtésének az eszköze;

– a kinyilatkoztatás eszköze;

– egyszerre agitátor, propagandista és szervező;

–  felelős eszköz, amelynek dolgozói a szabadságot a felelősség kon-

textusában13 értelmezik.

A felsoroltak, amelyek a szovjet példát általánosítják, alapjá-

ban pontosan írják le a magyarországi sztálinista – rákosista – 

nyilvánosság működését. Az MDP 1948 után magához vonta a tö-

9 Carl J. FRIEDRICH–Zbigniew K. BRZEZINSKI: Totalitarian Dictatorship and 

Autocracy. Cambridge, Harvard University Press, 1965. 129–134.
10 Hannah ARENDT: A totalitarizmus gyökerei. Európa Könyvkiadó, Budapest, 

1992. 426.
11 FRIEDRICH–BRZEZINSKI: i. m. 129.; ARENDT: i. m. 425.
12 SIEBERT–PETERSON–SCHRAMM: i. m. 121–129.
13 Ez utóbbi jól tetten érhető a szovjet újságírásról magyar nyelven elsőként 

kiadott 1947-es füzet címében: D. ZASZLAVSZKIJ: A sajtó szabadságáról és felelőssé-

géről. Szikra, Budapest, 1947.



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában72

megkommunikációval kapcsolatos jogosítványokat. Fokozatosan 

kiépítette a sajtó pártirányításának a gépezetét: ebben az évben 

hozták létre az Agitációs és Propaganda Bizottságot,14 amely a 

nyilvánosság egészét érintő kérdésekben hozott döntéseket. A fen-

ti szerkezetet 1950 első felétől követték a Központi Bizottság osz-

tályai, köztük a nagyhatalmú Agitációs és Propaganda Osztály 

(APO), amely a kulturális és ideológiai terület egészét összefogta.15 

A Népművelési Minisztérium Tájékoztató Főosztálya pusztán ad-

minisztratív, igazgatási szerepet játszott. A tömegkommunikáció 

kérdéseiben a legszűkebb pártvezetésen belül Révai József volt 

illetékes. 

Az 1948-tól gyakorlatilag formális többpártrendszer maradvá-

nyait a médiában is felszámolták. A klasszikus szabadpiaci rend-

szert már 1945-ben sem állították vissza: a lapalapítás szabadsá-

ga a magánszemélyeket nem illette meg, új lapot, folyóiratot csak 

párt- vagy intézményi háttérrel lehetett indítani.16 Ekkor a kom-

munista párthoz nem kötődő lapokat vagy megszüntették, össze-

vonták más szerkesztőségekkel, vagy valamely „transzmissziós 

szíjként” működő szervezet alá rendelték. A folyamat megindítá-

sáról 1949 júliusában született határozat,17 ám a megvalósítás 

több lépcsőben zajlott: olyan lapok, mint a Kis Újság, Friss Újság, 

illetve a volt kisgazdapárti vicclap, a Szabad Szó csak 1951–1952-

re szűntek meg. A lapstruktúra alakításánál a pártvezetés a 

szovjet modellt tartotta szem előtt. Így vetődött fel például 1952-

ben az addig a párton kívüli értelmiségnek szánt Magyar Nemzet 

„izvesztyijásítása”, azaz félhivatalos kormánylappá alakítása.18 A 

centralizáció fontos vonása volt, hogy akárcsak az SZKP KB lapja, 

a Pravda a Szovjetunióban, úgy a Szabad Nép Magyarországon 

a média „központi” intézményeként működött, s ezt a többi la-

pot többszörösen felülmúló példányszáma is alátámasztotta. A 

Szabad Nép vezércikkei, riportjai igazodási pontot jelentettek a 

14 Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára (MNLOL) M-KS 276. f. 54. cs. 

15. ő. e.
15 MNLOL M-KS 276. f. 54. cs. 94. ő. e.
16 KÓKAY György–BUZINKAY Géza–MURÁNYI Gábor: A magyar sajtó története. 

Budapest, MÚOSZ, 1994. 195.
17 MNLOL M-KS 276. f. 54. cs. 52. ő. e. 
18 MNLOL M-KS 276. f. 89. cs. 209. ő. e.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 73

többi szerkesztőségnek mind a szerkesztési gyakorlatban, mind 

az újságírói öncenzúrában. Ezen felül a lap rendszeresen „helyre 

tette” a laptársak esetleges ideológiai, politikai botlásait is.

A totalitarizmuselméletek a propaganda kapcsán kiemelik a 

külső tényezők – a párt által nem ellenőrzött világ – szerepét. 1948 

tavaszán Genfben, az ENSZ sajtóügyi értekezletén Boldizsár Iván 

külügyi államtitkár képviselte Magyarországot. Amikor a nyuga-

ti résztvevők számon kérték rajta a sajtószabadságot, Boldizsár 

még magabiztosan olvasta fel, hány és hány nyugati, „polgári” 

sajtóorgánumot lehet megvásárolni, előfizetni Magyarországon.19 

1948 márciusára azonban már – a zsdanovcsina jegyében – itt 

is megindult a nyugati kulturális termékek kiszorítása. A film-

piacról első lépésben több amerikai színész és rendező filmjeit 

tiltották ki, majd 1948 nyarán a hollywoodi filmeket importáló 

MOPEX szerződését is felmondták.20 Ezt követően csak az úgyne-

vezett haladó amerikai filmek nyerhettek bebocsáttatást. A nyu-

gati sajtóimport leépítéséről pedig 1948. november 4-én döntött az 

MDP Titkársága: az Agitációs és Propaganda Osztályt megbízták, 

hogy vezényelje és felügyelje a lapbehozatalért felelős IBUSZ-t, mi-

közben három hónap alatt fokozatosan leépítik a nyugati lapok 

importját arra hivatkozva, hogy a magyar közönség nem keresi 

azokat.21 A nyugati hírügynökségek anyagaira ugyan az MTI to-

vábbra is előfizetett, ám a Reuter, az AFP vagy a United Press hí-

reit csak akkor használták fel, ha valamilyen formában éppen a 

hivatalos propagandát támasztotta alá.22 Hasonló eredménnyel 

járt a könyvkiadás államosítása, amelynek nyomán a nyugati iro-

dalmat alaposan megszűrték, s csak az úgynevezett haladó írók 

munkái juthattak el a magyar olvasóhoz.23 Természetesen az izo-

19 Az „Amerika Hangja” békebontó rágalmai ellen. Kis Újság, 1948. március 

31.
20 Kitiltották Magyarországról a fasisztabarát hollywoodi filmszínészek 

filmjeit. Szabad Nép, 1948. január 17.; Clark Gable, Ginger Rogers és Barbara 

Stanwyck filmjeit is kitiltották Magyarországról. Szabad Nép, 1948. február 5.; 

ANGYAL György: A Mopex kivonul Magyarországról. Szabad Nép, 1948. június 27.
21 MNLOL M-KS 276. f. 54. cs. 16. ő. e. 
22 Barcs Sándor-interjú. Készítette Kubinyi Ferenc 1987-ben. 1956-os Intézet 

Oral History Archívuma, 81. sz. 179.
23 KÓKAY György: A könyvkereskedelem Magyarországon. Balassi Kiadó, 1997. 

86–87. Forrás: http://mek.oszk.hu/03200/03233. (Utolsó letöltés: 2012. december 



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában74

lációhoz szervesen hozzátartozott a határok szinte hermetikus 

lezárása, a kelet–nyugati – sőt a blokkon belüli – forgalom majd-

hogynem teljes felszámolása is.24

Az MDP vezetése általánossá tette a média instrumentális ke-

zelését. A sajtó, a rádió hivatása nem a tájékoztatás, a közélet fo-

lyamataiban való részvételhez szükséges ismeretek átadása, ha-

nem a meggyőzés és a mozgósítás volt. A rákosista irányítók még 

arra szocializálódtak, hogy a sajtó ereje elementáris – a moszkovi-

ták szeme előtt a szovjet tömegkommunikáció működése lebegett 

–, míg a hazaiak gondosan ápolták a mindenkori pártsajtó, így 

az 1918–1919-es Vörös Újság, illetve a Rózsa Ferenc szerkesztette 

1942-es Szabad Nép hagyományait. A kommunikációelméletben 

„injekcióstű-elméletként” számon tartott elképzelés szerint a mé-

dia hatása olyan közvetlen és erős, mint a billiárdgolyót meglökő 

dákóé, avagy mintha a tű a kívánt információt egyenesen az agyba 

fecskendezné be.25 A kép nagyon is hatásos: a szovjet televíziózást 

– és egyáltalán a tudományos és technikai haladást – szimboli-

záló osztankinói televíziótornyot, amely ugyan csak 1967-re épült 

meg, a „rossznyelvek” csak „tű”-ként emlegették.26 Ezzel együtt az 

ideológiai nevelésben Révai sokkal fontosabbnak tekintette az iro-

dalom mintaadó szerepét, vagyis a nyilvánosságról alkotott elkép-

zelései korántsem voltak korszerűnek mondhatók.27

Ebben a szisztémában az újságírónak végrehajtó szerep jutott: 

a gyakran hangoztatott lenini formula szerint kollektív agitátor, 

kollektív propagandista és kollektív szervező, más megfogalma-

zásban a párt katonája volt. Felelőssége nem a közönség, hanem 

a párt felé értelmezendő, politikai megbízhatósága alapvető al-

kalmazási kritérium. Ez utóbbinak két legfontosabb mércéje a 

Rákosi-korban a párttagság, illetve a megfelelő – munkás-, illetve 

paraszti – származás volt. A megbízható gárda kialakítását szol-

5.)
24 BENCSIK Péter–NAGY György: A magyar úti okmányok története 1945–1989. 

Tipico Design, Budapest, 2005. 18–19.
25 BAJOMI-LÁZÁR Péter: Manipulál-e a média? Médiakutató, 2006 nyár. 77–95. 
26 Kristin ROTH-EY: Finding a Home for Television in the USSR 1950–1970. 

Slavic Review, 2007/2. 278–306. 278.
27 KALMÁR Melinda: Az ideológiaközvetítő nyilvánosság szerkezetváltozása 

1948–1958. Holmi, 1995/11. 1604–1605.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 75

gálták az 1948–1949-ben levezényelt nagyméretű személycse-

rék.28

A lapok képét a fentiek lényegében meg is határozták, és rend-

kívül szűk – inkább csak a megcélzott olvasóréteget érintő – moz-

gásteret hagytak a lapszerkesztésben. Követelménnyé vált a po-

litikum elsőbbsége. Murányi Gábor a sajtó gleichsaltolásának 

nevezi Rákosi Mátyás és a főszerkesztők 1948. március 23-i talál-

kozóját.29 A megfogalmazás – e megbeszélésre alkalmazva – túlzó, 

sőt a szenzációhajhászás elleni tirádákkal a szűkre szabott jobb-

oldali, keresztény sajtó is egyetértett. Ám Rákosi ezzel egyúttal 

a hírérték átértelmezésének igényét jelentette be: az érdekesség 

nem tényező többé annak megállapításában, az „objektív” mérce 

a (párt)politikai jelentőség.30 

Ennek megfelelően a következő években átalakult a lapok tar-

talma: a sorozatgyilkos Hekus Dönci eltűnt a címlapokról, helyé-

be a „komoly” témák kerültek, a bel- és külpolitika és a termelés 

kérdései. A lapok elsősorban a – valós és meghirdetett – pozití-

vumokról, eredményekről számoltak be, mindezt a gazdaságpo-

litikára jellemző mennyiségi szemlélettel, amelynek nyomán a 

későbbi évtizedekben a „vízállásjelentés-szerű” minősítést kap-

ták.31 A sajtó és a rádió követte a politika kezdeményezéseit, így 

eluralkodott a kampányjelleg, sorra mozgósítottak a békekölcsön 

jegyzésére, a munkaversenyre, a tsz-be való belépésre, a beadási 

kötelezettség teljesítésére stb. A párt tévedhetetlenségének meg-

felelően a sajtó is kinyilatkoztató hangot vett fel, imperatívuszok-

ban beszélt, miközben átvette a bürokratikus pártzsargon nyelvi 

fordulatait. A sajtó egyben kiszolgálta Rákosi – és Sztálin – kul-

tuszát: „Sztálin legjobb tanítványa” mindenhol ott volt, minden 

eredmény neki volt köszönhető, az újságírók kötelességszerűen 

28 TAKÁCS Róbert: Politikai újságírás a Kádár-korban. Napvilág, Budapest, 2012. 

264–266. 
29 KÓKAY–BUZINKAY–MURÁNYI: i. m. 203.
30 Rákosi Mátyás beszéde újságírók előtt az MKP székházában, 1948. március 

23-án. In: RÁKOSI Mátyás: Építjük a nép országát. Szikra, Budapest, 1949. Forrás: 

http://mek.niif.hu/04600/04670/04670.htm#9. (Utolsó letöltés: 2011. november 

22.)
31 TAKÁCS Róbert: A polgári sajtó, a koalíciós időszak és a személyi kultusz 

újságírásának reprezentációja a Kádár-korszakban. Médiakutató, 2004 tavasz. 

94–95. 



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában76

idéztek beszédeiből, a karikaturisták illusztrálták egyes kijelenté-

seit. Másik oldalról pedig határozott ellenségképpel rendelkezett: 

míg a rosszul dolgozó munkást a sajtó csak megdorgálta, az egy-

házzal, a Horthy-korszak elitjével és középosztályával, a birtokos 

parasztsággal (kulákok) szemben kíméletlen, leleplező hangot 

használt, akárcsak a külső ellenséggel, a Nyugattal, majd Titóval 

szemben.32 Vitára még az úgynevezett önbírálatnál is kevesebb 

tér nyílt: gyors lefutású, szintén felülről irányított kampányként 

zajlott, célja ugyancsak az éberség fenntartása volt. A vitát jellem-

zően szakmai részletkérdésekre szorították, noha a tét mindig 

politikai volt, ahol a nagy alapkérdések kanonizált értelmezése 

mellett szinte mindenki hitet tett, amit a gyakori klasszikus idéze-

tek, felhozott párthatározatok is megerősítettek. Rainer M. János 

szerint a viták résztvevői inkább voltak személytelen szövegma-

gyarázók, mint vitapartnerek.33

A sztálinizált sajtó világképére egyrészt jellemző volt, hogy a 

háború kontextusában ábrázolta a hétköznapok világát, amely-

ben a tanulás, a termelés harctér, amelyet a csaták, a küzdelem 

szókészletével írtak le. A háborúban pedig világosan elválik a 

vezetők és a vezetettek köre, utóbbiaknak csak egyetlen szerepe 

lehet: az egyetértés, a parancsok teljesítése.34 A sztálini sajtó vilá-

gának másik jellegzetessége a valóság iránti teljes közömbösség: 

a lapok nem a valódi eseményekre reflektáltak, nem a különösből 

született a hír, hanem az általánosból, még inkább abból, amit 

a pártvezetés általánosként akart mutatni. A beszámolók ezért 

nem tényekből, hanem sémákból, „emblematikus képekből” épít-

keztek, így olyan világot teremtettek, amelynek „esztétikai szer-

vezettsége tökéletesen képes pótolni mindenféle valóságosságra 

irányuló igényt”.35 Jól szemlélteti ezt a Szabad Nép „Hazánk egy 

32 TAKÁCS Róbert: Nevelni és felkelteni a gyűlöletet. Az ötvenes évek karikatú-

rairodalma. Médiakutató, 2003. tavasz. 49–50. 
33 RAINER M. János: Az író helye. Viták a magyar irodalmi sajtóban 1953–1956. 

Gyorsuló idő, Budapest, 1990. 45–47.
34 BOTOS János–GYARMATI György–KOROM Mihály–ZINNER Tibor: Magyar hétköz-

napok Rákosi Mátyás két emigrációja között 1945–1956. Minerva, Budapest, 1988. 

267–268.
35 KOVÁCS András Bálint: Adalékok az ötvenes évek magyar filmhíradóinak 

ikonográfiájához. In: GYÖRGY Péter–TURAI Hedvig (szerk.): A művészet katonái. 

Sztálinizmus és kultúra. Corvina, Budapest, 1996. 91.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 77

napja” rovata, amelyben a nap tipikus eseményei olyan klisékből 

tevődtek össze, mint a gyárba induló munkás, akit már az ut-

cán sétálva elkap a munkaverseny heve, vagy a szántani induló 

traktoros, aki útközben leír egy tiszteletkört a szovjet világhábo-

rús emlékmű körül.36 Ezt az idealizált világot így nem is hús-vér 

emberek népesítették be, hanem az „emblematikus képek”, olyan 

tipizált alakok, mint a tanító munkás, a tapsoló tömeg, a zaka-

toló gépek mögötti arctalan dolgozók, a beszédet tartó politikus, 

a békésen felvonuló magyar és szovjet, illetve a rendre fegyveres 

agresszión ért amerikai katonák.37

Fontos kérdés: vajon tökéletesen sikerült-e kiépíteni a sztá-

lini modellt Magyarországon? Siebert, Peterson és Schramm 

arra figyelmeztet, hogy a sajtó totális ellenőrzése a hitleri 

Németországban sem volt teljes, mert a nyomtatott sajtónak – 

amelynek magántulajdonosi rendszerét nem számolták fel – ko-

moly plurális hagyományai voltak.38 Friedrich és Brzezinski pedig 

azt hangsúlyozza, hogy a monopolisztikus irányítás nem szándé-

kolt következményeként kialakul egy általános bizalmatlanság 

minden felülről jövő információval szemben, miközben az óriásira 

duzzadó információigény felkapja a különböző pletykákat, híresz-

teléseket. Ráadásul kontraproduktív a pártvezetés szempontjából 

is, mivel a felül lévők egyfajta információs vákuumba kerülnek, 

nem kapnak megbízható visszajelzéseket, csak torzított, az elvá-

rásokhoz igazodó jelentéseket.39 Másik oldalról viszont a szüntele-

nül ismételgetett frázisok beleégnek a közönség gondolatvilágába, 

még a rendszer által ellenségnek kikiáltottak is gyakran átveszik 

a hatalom által diktált fogalomrendszert, keretezést.40 Arendt sze-

rint pedig a propagandával elkábított tömegek egyenesen immú-

nissá váltak a valóságra, „a totalitárius propaganda bombabiztos 

minden olyan érvvel szemben, amely a valóságból indul ki, abból 

a valóságból, amelyet a mozgalom meg akar változtatni”.41 

36 BOTOS János–GYARMATI György–KOROM Mihály–ZINNER Tibor: i. m. 269–270.
37 KOVÁCS András Bálint: i. m. 92–93.
38 SIEBERT–PETERSON–SCHRAMM: i. m. 142–143.
39 FRIEDRICH–BREZEZINSKI: i. m. 135–136.
40 Uo. 143–144.
41 ARENDT: i. m. 445. – A propaganda hatásmechanizmusa bonyolultabb az 

Arendt által leírtnál, így nem csupán a propagandán kívüli valósággal szembeni 



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában78

Az, hogy a sztálinizált magyar tömegkommunikáció ilyen ha-

tásfokkal működött, mindenképpen megkérdőjelezhető. Egyrészt 

a rendszert kiépíteni, a maradványokat megszüntetni csak 1951 

körül sikerült, a korábbi plurális sajtóra emlékeztető lapokat csak 

ekkorra takarították el. Másrészt a hatalmas mértékű személy-

cserék ellenére sem tudták a szerkesztőségeket „megtisztítani” a 

„polgári maradványoktól”. Főképp az MTI-ben, hetilapoknál, folyó-

iratoknál tudtak megkapaszkodni a régi újságírók, ahol szaktu-

dásukra, nyelvismeretükre továbbra is szükség volt.42 

Az emberek emlékezetéből néhány év alatt nem lehetett kitöröl-

ni az 1945 és 1948 közti időszak nyitottságát. Az idősebb, főleg vá-

rosi lakosság pedig még a húszas, harmincas évek viszonylag sok-

színű lapkínálatával is összevethette a Rákosi alatti uniformizá-

lást, és érzékelhette, hogy a többszázezres példányszámok mögött 

lényegében 4-6 oldalas, az eleven híreket nélkülöző „brosúrák” 

húzódnak meg. Nem lehetett az országhatárokat hermetikusan 

lezárni a nyugatról jövő információk elől sem, legalábbis a vasfüg-

göny nem állhatta útját a rádióhullámoknak, légballonos akciók-

nak.43 A Szabad Európa, az Amerika Hangja hírei eljutottak a ma-

gyar rádiótulajdonosok egy részéhez.44 Azt sem állíthatjuk, hogy 

a propaganda meggyőzte volna az embereket arról, hogy saját jól 

felfogott érdekük nem is az, ami: a munkások nem lelkesedtek a 

normaemelésekért, a dolgozók a békekölcsönjegyzésért, a parasz-

tok a szabott áron való terménybeszolgáltatásért, bármennyit is 

írtak róla a lapok. A kényszerkollektivizálás kudarcai pedig azt 

mutatják, hogy a propaganda és erőszak együttese sem volt ele-

gendő a parasztság megtörésére. Magának a hírértéknek az átér-

telmezése, a sajtó tartalmi átorientálása sem talált széles körben 

követésre. Polgár Dénes a következőképpen emlékezett vissza egy 

rezisztenciáról beszélhetünk, de kialakul a propaganda érveivel szembeni rezisz-

tencia is. 
42 TAKÁCS Róbert: Politikai újságírás a Kádár-korban. I. m. 264–265.
43 Az 1951 és 1956 között folyó légballonos műveletek során havonta több ezer 

újságot, folyóiratot és rengeteg egyéb propagandaanyagot juttattak be nyugatról 

az ország területére. Csak 1955-ből mintegy 2,6 millió röplapról van tudomá-

sunk. (BORHI László: A vasfüggöny mögött. Magyarország nagyhatalmi erőtérben 

1945–1968. Ister, Budapest, 2000. 150–154.)
44 SIMÁNDI Irén: Magyarország a Szabad Európa Rádió hullámhosszán, 1951–

1956. Gondolat, Budapest, 2005.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 79

1950-es évek eleji epizódra: Sztálin japán újságíróknak adott in-

terjút, amelyet természetesen a magyar lapok is közöltek. A fővá-

rosi pártlap, a délután megjelenő Esti Budapest helyzeti előnyben 

volt, elsőként tudósíthatott róla, így a főszerkesztő, Bíró László 

úgy döntött, dupla példányszámban kell nyomni az újságot. Majd 

– meséli Polgár – „lementem az EMKE sarokra, ahol a rikkancsok 

árulták a lapot, azzal, hogy »Megjelent az Esti Budapest a bicikli-

rendelettel!« Egy kis hír volt, hogy be kell jelenteni a bicikliket.”45

A hatalmi küzdelem és a tömegkommunikáció Sztálin 
halála után 

1953 változást hozott a hatalmi szerkezetben, s ez értelemszerűen 

kihatott a tömegkommunikáció működésére is. A miniszterelnöki 

tisztségre Moszkvában kiválasztott Nagy Imre politikai alterna-

tívát képviselt Rákosival szemben, ami először Nagy júniusi par-

lamenti beszédében fogalmazódott meg. Ezzel Magyarországon 

megkezdődött a desztalinizáció legellentmondásosabb szakasza.

Az egyik legfontosabb változás a tömegkommunikációban az 

volt, hogy az a törésvonal, amely az „új kurzust” képviselő Nagy 

Imre és az azt elfogadni nem képes, némileg visszalépő Rákosi 

közt húzódott a nyilvánosságban, a lapokban is leképeződött. Így 

egymás mellett jelentek meg cikkek, amelyek az új iparpolitikát 

propagálták, illetve amelyek a nehézipar fontosságát emelték ki. 

A Ludas Matyiban az egyik héten olyan rajz jelent meg, amelyen a 

hetyke habverő szól oda a toronydarunak: „Csak ne tartsa olyan 

magasra az orrát! Tudja, hogy mennyit írnak mostanában rólam 

a lapok?” Majd a következő héten egy rákon lovagló munkás raj-

za alatt volt olvasható, hogy „akadnak még művezetők, akik ilyen 

lóra szeretnék ültetni a kohászt…”46 Visszatérhettek olyan, egyál-

talán nem vagy csak egyoldalúan tárgyalt témák, mint például a 

45 Polgár Dénes-interjú. Készítette Molnár János 2006-ban. 1956-os Intézet 

Oral History Archívuma, 831. sz. 41.
46 Könnyűipar előre! Ludas Matyi, 1953/50. (1953. december 10.); Előre, ne 

hátra! Ludas Matyi, 1953/35. (1953. augusztus 27.)



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában80

fogyasztás, az áruellátás kérdései. Kiválóan érzékelteti a változást 

a filmhíradók 1954-től kibontakozó új világa, amit már az is jel-

zett, hogy a munkagépek és hadieszközök képsorait felvillantó, 

a harcias traktort középpontba állító főcímet egy hollywoodias, 

az MHF feliratot reflektorral pásztázó verzióval cserélték föl. Az 

új filmhíradó nemcsak agitálni, hanem szórakoztatni is akart. A 

termelés és politika helyszíneit mind gyakrabban helyettesítették 

a kultúra objektumai, feltűntek a „kellemesség tárgyai” – lakásdí-

szek, cukrászsütemények –, míg a politizálás a tömeggyűlés he-

lyett mindinkább egy távoli, személyes azonosulást nem követelő 

szférában, a diplomáciai találkozókon folyt.47

A változást jelzi, hogy az 1953 őszi újságírói értekezleteken a fő-

szerkesztők immár felvetettek sajtóval kapcsolatos problémákat. 

Korábban ilyenfajta panaszokat még nem nyilvános értekezleten 

sem lehetett volna kimondani. Felrótták, hogy a vezetők lebecsü-

lik a sajtót és a sajtóban dolgozókat, hogy a lapok megkerülik a 

nehézségeket, illetve nem tartalmaznak klasszikus híreket, infor-

mációkat, hogy túl messze mentek a szovjet sajtó másolásában. 

Összességében azt, hogy a sajtó elvesztette hitelességét. Igaz, sé-

relmeik orvoslását az újságírók ekkor még a pártvezetéstől vár-

ták.48   

A pártvezetés és a kormány közti ellentét intézményes formát 

is öltött 1954-ben, amikor Nagy Imre az állami és a párton kívü-

li szervezetek nagyobb függetlenségével igyekezett megerősíteni 

bázisát Rákosival szemben. Ebben az évben hozta létre a Szántó 

Zoltán – de lényegében helyettese, Vásárhelyi Miklós – által ve-

zetett Tájékoztatási Hivatalt, amely a sajtó orientálásában alter-

natívát jelentett az MDP Agitációs és Propaganda Osztályával 

szemben.49 Ugyancsak 1954-ben vált a Hazafias Népfront lapjá-

vá a Magyar Nemzet, ami már a monolit lapstruktúra megtörését 

szolgálta.

Ekkor azonban már a Szabad Nép sem volt a régi, nem kel-

lett megtörni, megrepedt magától. Újságíróinak többsége 1954 

47 KOVÁCS András Bálint: i. m. 94. – A televízió nélküli korban fontos informá-

cióforrás volt a mozikban a nagy filmek előtt vetített filmhíradó.
48 MNLOL M–KS 276. f. 89/192. ő. e.
49 KALMÁR Melinda: i. m. 1605.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 81

októberében felsorakozott Nagy Imre mögött. A szerkesztőség 

munkatársai fellázadtak a végrehajtói szerep ellen, szót kértek 

a párt politikájának alakításában. Emellett a valósághoz való új 

viszonyt követeltek, szakítást a lakkozó, problémamentes írások 

kötelezettségével, és azt, hogy a sajtó a lehető legőszintébben tárja 

fel a tényleges helyzetet. Erkölcsi felindulásukban még azt is meg-

szavazták, hogy az addigi súlyos hibákért az elsődleges felelősség 

nem a szerkesztőséget, hanem a lap pártirányítását terheli.50

A lázadást a rákosista szárny lényegében már 1954 végén visz-

szaverte, majd 1955-ben megkísérelte visszagyömöszölni a szelle-

met a palackba, és felszámolta a Nagy Imre által kezdeményezett 

intézményi változásokat. Ám az 1956. februári XX. kongresszus 

után ugyanezek a követelések újult erővel törtek elő, legtisztáb-

ban és legerőteljesebben a Petőfi Kör június 27-i sajtóvitáján.51 

Rákosi Mátyás júliusi leváltása után újraéledtek – immár a lapok, 

az Irodalmi Újság, a Magyar Sajtó hasábjain is – a sajtószabadság-

ról, a pártirányításról szóló viták. A megszólalók követelték a na-

gyobb nyilvánosságot, a decentralizáló, liberalizáló lépéseket – a 

szocializmus keretein belül. 

Az egyik legátfogóbb követelés a tájékoztatás javítása volt. 

„Tolna megyében júliusban is folyt a termelőmunka. Ezenkívül 

még az történt, hogy névnapok voltak, Szekszárdon ügyeletet 

tartott a 11/1. számú állami gyógyszertár, továbbá a várható idő-

járás kiterjedt a megyére is” – bírálta meg Vető József a megyei 

lapok tájékoztatási gyakorlatát.52 Messze nem ő volt az egyetlen, 

aki e vitákban kiállt amellett, hogy az eleven hírszolgálat a saj-

tó egyik legfontosabb kötelessége. „Az újságolvasó ugyanis nem 

feltétlenül azt akarja tudni, amit vele a szerkesztők, a cikkírók 

közölni kívánnak, hanem elsősorban tájékozódni akar mindar-

ról, ami körülötte, a hazában és a világban történik…” – szögezte 

le Gárdos Miklós.53 Sőt, az információigény még 1955 márciusa 

50 TAKÁCS Róbert: Újságírói szerepfelfogások 1954 és 1956 között 

Magyarországon. Médiakutató, 2006. tél. 8–15. 
51 A sajtóvita jegyzőkönyve hozzáférhető: HEGEDŰS B. András–RAINER M. János 

(szerk.): A Petőfi-kör vitái. Partizántalálkozó – Sajtóvita. 1956-os Intézet–Múzsák 

Kiadó, Budapest, 1991.
52 VETŐ József: Hírek nélkül nincs újság. Magyar Sajtó, 1955/9. 409–410.
53 GÁRDOS Miklós: Tervszerűség és aktualitás. Magyar Sajtó, 1956/2. 63–65.



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában82

után, a Rákosi-féle visszarendeződés idején is elfogadott cél ma-

radt, miközben a többi követelés eltűnt, elhalkult, frázisszerűvé 

vált. 1956 nyarától pedig már el lehetett mondani, hogy a sajtó 

képviselőit jobban tájékoztatják,54 s felmerülhetett az MTI köz-

ponti szerepének oldása is.55 Eredménynek számított, hogy rend-

szeresítették a párt- és állami politikai döntésekről szóló tájékoz-

tatókat – a Központi Vezetőség részéről Ács Lajos ideológiai titkár, 

a Minisztertanács részéről Hegedűs András miniszterelnök talál-

kozott két-három hetente az újságírókkal. Ezen felül a lapok érde-

kesebbek, változatosabbak lettek, visszatértek a bűnügyi hírek, 

balesetekről írt beszámolók, illetve újra feltűntek elfeledett műfa-

jok (tárca, karcolat, riport). 

1956-ban sok szó esett a bírálatok, a sajtóviták fontosságáról. 

Az újonnan felvázolt újságíróeszmény az egyéniség, az olyan új-

ságíró volt, aki saját – persze a szocializmus keretein belül ma-

radó – véleményt alakít ki a közéleti kérdésekben. Ezen az ala-

pon támadta meg Ruffy Péter azokat a (vezető) újságírókat, akik 

igyekeztek sodródni az árral: „állnak egy helyben, mint a nyári 

vizek potykái, vagy súlytalan szitakötők… Magatartásuk jelentő-

ségteljes, egyéniségük zárt, hangjuk halk: »Ezen még gondolkodni 

kell«.”56 Mindez elvezetett az újságíró és a hatalom viszonyának 

újragondolásához. Az újságírók nagyobb tájékozódási szabad-

ságot (többek között külföldi információforrásokat, utazásokat), 

egyenrangú(bb) státust, decentralizált pártirányítást követeltek. 

1956 októberéig a szovjetorientáltság nem változott. Ugyanúgy 

a szovjet példa követésére buzdított a márciusi határozatot köszön-

tő vezércikk, mint egy-egy reformtörekvéseket alátámasztó írás. Így 

az egyhangúságnak, a sablonnak, az információszegénységnek, a 

bírálat elfojtásának hadat üzenő szovjet sajtó mintaértékű maradt. 

Leninnel indokolhatónak bizonyult az állampolgárok tájékoztatá-

54 BARABÁS Tamás: Lapjaink, újságíróink problémáiról. Magyar Sajtó, 1956/6. 

277–279.; SIKLÓSI Norbert: A tájékoztatás helyzetérő. Magyar Sajtó, 1956/9. 417–

418.
55 KIS Tamás: Cenzúrahivatal – vagy hírügynökség? Magyar Sajtó, 1956/10. 

464–465.
56 RUFFY Péter: Az újságíró felelőssége. Magyar Sajtó, 1956/5. 205–207.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 83

sának szüksége,57 de még a sajtószabadság újragondolását is alá le-

hetett támasztani Lenin-idézettel58 – miközben a desztalinizációból 

a desztalinizáció ellenfelei is érveket meríthettek. Ezzel a logikával 

akadályozta meg az Irodalmi Újságot Andics Erzsébet és Rákosi 

Mátyás abban, hogy közölje a Lityeraturnaja Gazeta vitacikkét: 

„Nálunk mások a viszonyok, mint a Szovjetunióban, nem tartják 

időszerűnek az ilyen írások közlését.”59  

1956 szeptemberére a sajtóban folyó viták már valóban eleven, 

de még egypárti keretek közt maradó nyilvánosságot mutattak. 

Háy Gyulának az Irodalmi Újságban közölt vezércikke az iroda-

lom „teljes” szabadságát követelte: „Szabad legyen: megmondani 

az igazságot; kritizálni akárkit és akármit, szomorkodni, szerel-

mesnek lenni; hinni istenben, nem hinni istenben; kételkedni 

bizonyos tervszámok helyességében; nem marxista módon gon-

dolkodni; marxista módon gondolkodni még akkor is, ha az így 

születő gondolat még nem szerepelt a kötelező erővel megállapí-

tott igazságok között; igazságtalannak találni, amit hivatalosan 

még igazságosnak mondanak, nem szeretni egyes vezetőket.”60 Az 

ekkor megszólalók egyre kevésbé voltak tekintettel a pártvezetés 

szempontjaira.

1956 októberének végén a forradalmi folyamat túllépett ezen a 

kereten. Megjelentek a plurális sajtóstruktúra csírái, az újra meg-

jelenő pártok visszakövetelték és szerezték központi lapjukat, új 

szereplők és lapok léptek elő. Az alig egyhétnyi időszak természe-

tesen nem volt elegendő ahhoz, hogy egy újfajta sajtószerkezet jöj-

jön létre. A novemberben a forradalom maradványaival hadakozó 

Kádár-kormány határozottan elvetett minden alternatív nyilvá-

nosságot jelentő kiadványt, azokat illegálisnak tekintette, az elő-

57 „…mennyire komolyan vette Lenin azt a nézetét, hogy az állam akkor erős, 

ha polgárai mindenről tájékozva vannak”. (MOCSÁR Gábor: A lenini normák. 

Magyar Sajtó, 1956/6. 196–199.) 
58 „Az a rend hozza meg az igazi szabadságot és egyenlőséget, amelyet a kom-

munisták építenek, … és amelyben nem lesz akadálya annak, hogy… minden dol-

gozónak (vagy bármely létszámú dolgozócsoportnak) egyenlő joga legyen a köz 

nyomdáinak és a köz papírkészletének felhasználására, s hogy ezt a jogot meg 

is valósítsa.” (NOVOBÁCZKY Sándor: Gondolatok a sajtószabadságról. Magyar Sajtó, 

1956/8. 346–349.)
59 Idézi: RAINER M. János: i. m. 199.
60 Idézi: RAINER M. János: i. m. 302–303.



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában84

állításukban való közreműködést pedig ellenforradalmi bűncse-

lekménynek minősítette. 

A következőkben azt tekintem át, hogy a forradalmat felszámo-

ló Kádár János irányítása alatt változott-e – s ha igen, hogyan, mi-

lyen időhorizonttal és milyen megfontolásokból – a tömegkommu-

nikáció irányítása és működése a forradalmat követő évtizedben. 

A kádári desztalinizáció a médiában

Az 1956-os forradalom leverése az 1953–1954-ben, illetve 1956 

nyarán meginduló erjedésnek, a felélénkülő értelmiségi viták-

nak és felelőskeresésnek olyan módon is véget vethetett volna 

Magyarországon, ahogy az Csehszlovákiában vagy az NDK-ban 

történt. A Kádár-rezsim azonban egyszerre fogalmazta meg saját 

identitását, illetve irányvonalát Rákosival és Nagy Imrével szem-

ben, ami egyben a desztalinizációs politika felvállalását is jelen-

tette. Kádár nemcsak Hruscsov politikai elképzeléseit érezte ma-

gához közel állónak, de személyét is.61 Bár a Hruscsov alatti olva-

dás a kultúra és a nyilvánosság terén nem volt kiegyensúlyozott 

folyamat – inkább különböző hevességű nekilendülések és meg-

torpanások jellemezték –,62 a szovjetunióbeli változások a hazai 

lépéseknek is hátszelet adhattak. Az 1956-os forradalom azon-

ban mindenképpen sajátos helyzetet teremtett a desztalinizáció 

szempontjából is, amellyel a környező államszocialista országok 

pártvezetésének nem – vagy messze nem ilyen mértékben – kel-

lett szembesülnie. Kádárnak és az MSZMP vezetésének ugyanis 

egyszerre kellett stabilizálnia a hatalmát, megküzdenie az őt és 

kormányát fogadó széles körű elutasítással, levernie az ellenál-

lást, rendet teremtenie a szétesett párton belül – és felmutatnia, 

bizonyítania, hogy az új hatalom mégis más, mint elődje, amelyet 

elsöpört a népharag.

61 Lásd FÖLDES György: Kádár és Hruscsov – barátság felsőfokon. In: RÁCZ 

Árpád (szerk.): Ki volt Kádár? Harag és részrehajlás nélkül a Kádár-életútról. 

Rubicon–Aquila Könyvek, Budapest, 2001. 88–94. 
62 Polly JONES: i. m. 11–12.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 85

Már nagyon korán, 1956 novemberében–decemberében egyér-

telművé tette, hogy a nyilvánosság kérdésében az MSZMP is ra-

gaszkodik a pártirányítás monopóliumához. Ezt mind a Magyar 

Újságírók Szövetségének (MÚOSZ) nevében tárgyaló, valamint 

sztrájkoló újságíróknak, mind a Népszabadság önálló állás-

foglalásra törekvő munkatársainak értésére adta.63 Kádárnak 

nyilvánvalóan nemcsak ez az időszak maradt alapvető élmény, 

hanem a forradalom előtti hónapok nyilvános vitáinak eszkalá-

ciója is, amelynek során a szűkebb értelmiségi lapok után ősszel 

már a Szabad Nép is a pártvezetés bírálói közé állt. Látszólag a 

Nagy Imre-féle megoldáshoz való visszakanyarodást jelenti a 

Tájékoztatási Hivatal újbóli életre hívása 1956 decemberében, 

ám a körülmények és az indokok egészen eltérőek. Nem rivális 

központról volt szó, hanem arról, hogy a vezetés a szétzilált párt-

szervezet helyett átmenetileg a kormányba összpontosította a ren-

delkezési jogosítványokat. Amikor – 1958 tavaszára – a konszoli-

dáció elért egy bizonyos fokot, a Kádár bizalmas emberének szá-

mító Szirmai István, valamint helyettese, Darvasi István azonnal 

vissza is tért a pártközpontba, majd 1959 végén a Tájékoztatási 

Hivatal hatáskörét is jelentősen leszűkítették. Egyes feladatokat 

ellátott az újságíró-szövetség is, ám ugyancsak transzmissziós 

szerepbe került, amikor – a tagrevíziót követően – 1958 közepére 

formálisan visszakapta autonómiáját. A pártvezetés által hang-

súlyozott osztatlan pártirányítás a gyakorlatban azt jelentette, 

hogy a pártközpont minden döntést magának követelhetett, min-

den tömegkommunikációval kapcsolatos kérdésben intézkedhe-

tett, ám ahhoz nem volt elegendő kapacitása, hogy így is tegyen. 

Az Agitációs és Propaganda Osztályon mindössze féltucatnyi 

munkatárs foglalkozott a média ügyeivel, mindegyikük egy-egy 

reszortterületet felügyelt. Nyilvánvaló, hogy nem tudták kézben 

tartani, dirigálni, ellenőrizni ezt a hatalmas szférát. Az irányítási 

jogosultságokat delegálni kellett a köztes szereplőkhöz: az egyes 

lapokért felelős lapgazdákhoz és főszerkesztőkhöz. A szereplők so-

kasága már eleve magában hordozta a többszólamúság lehetősé-

gét, a párt politikájának némileg eltérő értelmezését. Nem véletlen, 

63 TAKÁCS Róbert: Politikai újságírás a Kádár-korban. I. m. 278.; SIPOS Levente: 

A Népszabadság letiltott cikke 1956 novemberében. Múltunk, 1992/1. 131–144.



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában86

hogy a kádári időszak sajtóirányításának nem lett olyan kitünte-

tett súlyú alakja, mint egykor Révai volt – még az 1956 utáni bő 

egy évtizedben a területért felelős Szirmai István sem vált azzá, 

nemhogy Katona István, Grósz Károly, Győri Imre, Berecz János 

vagy Lakatos Ernő. A lapgazda kiléte eleve meghatározta, milyen 

körnek, milyen rétegnek szól az adott orgánum, s ezt a szerkesz-

tésben is érvényesíteni kellett. Ahogy az egyes lapgazdák – társa-

dalmi és tömegszervezetek – profilja karakteresebbé lett, úgy vált 

felismerhetőbbé az egyes lapok képe is. Minderre a pártvezetés is 

odafigyelt, és a korábbi szakasszal ellentétben mindez meg is va-

lósult. 

A hírszolgáltatás monopóliuma megmaradt: a külföldről érke-

ző híreket kizárólag az MTI adta ki. Ezen a rendszeren csupán 

két apró rés keletkezett a hatvanas években: egyrészt a Magyar 

Rádió és az MTI közt közvetlen összeköttetés létesült, másrészt az 

1968-ban alapított belső terjesztésű, gazdasági vezetőknek szóló 

Világgazdaság című lap szerkesztősége közvetlenül megkaphat-

ta a nyugati hírügynökségi anyagokat. A belföldi és a diplomáci-

ai eseményeknél a pártszervek továbbra is beleszólhattak abba, 

mely lapok – és hogyan – tudósítsanak róluk. Támadt egy másik 

– jóval nagyobb – repedés is ezen az információs monopolhelyze-

ten, amelyet a pártvezetés de facto elismert: 1964-ben felhagytak 

a Szabad Európa Rádió adásainak amúgy sem túlságosan ered-

ményes zavarásával.

A Hruscsov leváltása körüli döntési dilemmák jól mutatják, 

hogy meddig jutott 1964 végére a magyar tömegkommunikáció 

decentralizálása a legkényesebb kérdésekben. Egyrészt maga a 

Politika Bizottság döntött abban a kérdésben, hogy a magyaror-

szági lapok mikor számolhatnak be a moszkvai eseményekről, 

illetve arról is, hogy mi legyen a tudósítások mondanivalója, az új-

ságírók milyen érveket használjanak. A főszerkesztőket személye-

sen Szirmai István igazította el, míg az ennek nyomán megjelenő 

cikkeket Szirmai, Nemes Dezső és Komócsin Zoltán nézték át. A 

Politikai Bizottság tagjai egyetértettek abban, hogy a Pravda érvei 

egy az egyben Magyarországon nem használhatók, ezért a magyar 

közönségnek a magyar viszonyokra szabott verziót kell tálalni. 

Arról viszont, hogy a napilapokban hány cikk is jelenjen meg, már 



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 87

vitatkoztak. Komócsin amellett volt, hogy csak a Népszabadság 

közöljön vezércikket, vagy a másik két napilap is vegye át ugyan-

azt, mert többféle cikket megjelentetni ebben az ügyben nem le-

hetséges. Ezzel szemben Szirmai nagyon határozottan – és siker-

rel – állt ki amellett, hogy „nem szabad ezt megcsinálni a többi la-

pokkal szemben. Önálló lapok ezek, melyeknek saját véleményük 

van. Nincs olyan lap a világon, amelyik ezzel a kérdéssel ne foglal-

kozna most… Ez azt jelentené, hogy van egy pártvélemény, amelyet 

ők kötelesek átvenni. Más dolog, ha önállóan, de hasonlóan foglal 

állást a Magyar Nemzet és a Népszabadság.”64

Ez az eset egyúttal azt is jelzi, hogy a pártvezetés nem kíván-

ta a Népszabadságot a Szabad Népre korábban jellemző központi 

minta- és igazságosztó szerepbe helyezni. Ez a funkció csak nyo-

mokban maradt meg. A Népszabadság példányszáma három-

négyszerese volt a második legolvasottabb napilapnak, időnként 

helyre tett egy-egy, más lapokban folyó vitát, a pártvonalnak nem 

megfelelő cikket. De a Népszabadságot nem állították példakép-

nek a többi lap elé, amelyektől azt várták, hogy a saját lapprofil-

juknak megfelelően, lehetőleg önműködően képviseljék a párt po-

litikáját.65

A sajtóra továbbra is a hatalom eszközeként tekintettek, elsőd-

leges feladata a meggyőzés és a politikai irányvonal képviselete 

maradt, ugyanakkor a mozgósítás már nem volt olyan hangsúlyos 

eleme a célrendszernek. Sőt, a tervfeladatokra való mozgósítás-

sal párhuzamosan egy jól kivehető demobilizálási, depolitizálási 

tendencia is kibontakozott. Ezt a szórakoztató tartalmak előtér-

be kerülése jelezte leginkább a lapokban, a rádióban, a televízió-

ban, amit már az 1958-as sajtóhatározat is elismert.66 Miközben 

a sajtópolitika az angolszász újságírásra jellemző objektivitás-

doktrínát éppúgy elvetette, mint a hírérték úgynevezett burzsoá 

értelmezését, és kiállt a hír és a vélemény egysége mellett, a saj-

tóirányítók pedig visszatérően ostorozták a szenzációhajhászás 

64 MNLOL M-KS 288. f. 5. cs. 346. ő. e.
65 Az MSZMP Politikai Bizottságának határozata a sajtó helyzetéről, feladata-

iról. In: VASS Henrik–SÁGVÁRI Ágnes (szerk.): Az MSZMP határozatai és dokumentu-

mai, 1956–1962. Kossuth Könyvkiadó, 1973. 172–178. 
66 Uo.



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában88

jelenségeit, a „kisstílű” nyugati szenzációk mégis utat törtek ma-

guknak. A Magyar Sajtó például felrótta a lapoknak, hogy felka-

rolták a hollywoodi topless őrületet. Ám míg a Hétfői Hírek 1964. 

június 29-i száma még az eredeti formájában vette át a walesi kis 

színest, miszerint egy fűszeres ingyen szolgálta ki az első topless 

öltözetben betérő vásárlóját, a helyi patikus hároméves kislányát, 

addig a július 5-i Népszava ezt már úgy közölte, hogy a szerencsés 

vevő egy 20 éves lány volt.67 

A politikailag fontos témáknak – a „szocialista építés” kérdése-

inek – primátusa is megőrződött, mégis úgy, hogy gazdaságpoliti-

kai kérdések, brigádriportok mellett egyre nagyobb teret nyertek a 

fogyasztással kapcsolatos problémák. 1956-ban a párt egyik leg-

főbb legitimációs eszköze az életszínvonal-politika volt, s ennek 

nyomán az olvasót a média immár nemcsak termelői, hanem fo-

gyasztói minőségében is igyekezett megszólítani. Mindez jobban 

is „feküdt” az újságíróknak: az ellátás kérdései hálás, könnyeb-

ben feldolgozható témákat kínáltak, s a közönség által is igényelt 

anyagok születtek. A gazdasági reform árnyékában ez a folyamat 

odáig is elment, hogy 1967-ben Földes István, a Népszabadság 

főszerkesztő-helyettese a nyugatnémet fogyasztói magazinok, a 

Deutsche Mark és a Der Test módszereinek tanulmányozását aján-

lotta kollégái figyelmébe.68

A tömegkommunikáció instrumentális felfogásának oldódását 

tetőzte be az 1965-ös tájékoztatási határozat, amely – tekintettel 

arra, hogy a tájékoztatásban „nincs légüres tér”, azaz az infor-

mációk nem tartóztathatók fel a határon – kimondta azt az elvet, 

hogy mindenről tájékoztatni kell. Ezt pedig háromosztatú nyilvá-

nos térben kívánta megvalósítani, amelyben a tömegkommuniká-

ciós eszközök mellett egyenrangú alternatívaként vannak jelen a 

szóbeli nyilvánosság terei – így a különböző gyűlések – és a pár-

ton belüli csatornák.69 Ez egyben azt is jelentette, hogy nem min-

denre a televízió, a rádió vagy a lapok adnak magyarázatot, ám 

67 FÖLDVÁRI Ferenc: Topless és vidéke. Magyar Sajtó, 1964/9. 284.
68 FÖLDES István: Jó bevásárlás – jobb élet. Magyar Sajtó, 1967/9–10. 303–306.
69 Az MSZMP 1965. június 8-i határozata a tájékoztatás megjavításáról. In: 

CSEH Gergő Bendegúz–KRAHULCSÁN Zsolt–MÜLLER Rudolf–PÓR Edit: Zárt, bizalmas, 

számozott II.: irodalom-, sajtó- és tájékoztatáspolitika 1962–1979 (dokumentumok). 

Osiris, Budapest, 2004. 343–348.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 89

valamilyen – a párt szája íze szerint való – magyarázat megilleti 

az állampolgárokat. A hatvanas évek közepére már felálltak azok 

a szerkesztőségek is, amelyek kifejezetten arra specializálódtak, 

hogy a nagyobb információigénnyel rendelkező olvasóközönséget 

szolgálják ki. A nemzetközi politika kérdéseiről a Magyarország, a 

kultúra és tudomány eredményeiről a Valóság tájékoztatott, a na-

pilapok közül a Magyar Nemzet volt hivatott ezt a kört megszólíta-

ni, az értő fülek pedig a Magyar Rádió késő esti híreit hallgatták.

Mindezek a változások nem hagyták érintetlenül az újságíró 

helyét, szerepét sem. Bár refrénszerűen visszatért a kollektív agi-

tátor, kollektív propagandista és kollektív szervezői definíció, fel-

tűnt egy új meghatározás, miszerint az újságíró politikus, politi-

kai munkát végez, illetve a politika partnere. A partnerségnek ez 

az elgondolása természetesen nem jelentett tényleges egyenran-

gúságot, mégis egyfajta mellérendeltség képzetét sugallta. A párt-

vezetés és az újságírók közötti kapcsolatot bizalmi viszonyként 

irányozta elő, amelynek kulcsmomentuma a beavatás aktusa. A 

főszerkesztői és rovatvezetői értekezleteken és egyéb találkozások 

alkalmával a (vezető) újságírók bizalmas információkhoz jutot-

tak hozzá, amellyel – a bizalom megtartása érdekében – felelősen 

kellett élniük. A megítélés alapjává a tényleges magatartás vált; a 

származást az 1962. novemberi VIII. pártkongresszus után már 

nyilván se tartották, a puszta párttagság pedig – szakmai és ve-

zetői képességek nélkül – egyre kevésbé jelentett előnyt az előreju-

tásban. (Igaz, ártani semmiképp sem ártott, hiszen a pártélet egy-

ben információs forrás volt, és lehetővé tette a kapcsolatépítést.) 

Az újságíróknak kevesebb mint fele lépett be a pártba az 1960-as 

években, ám a napilapok újságírói körében 60% körüli maradt a 

párttagok aránya, míg a vezető munkatársaknak még 1972-ben 

is 74%-a volt az MSZMP tagja, méghozzá a média egészében.70 

A kádári vezetés leghatározottabban a pártvezető személye 

körüli kultusz gyakorlatával akart szakítani. A Rákosi-korszak 

megjelölésére a szándékoltan személytelen szovjet kifejezést – a 

„személyi kultusz időszaka” – vette át, ám a médiában ezt is egyre 

ritkábban használta, helyette a hatvanas évek közepétől inkább 

70 TAKÁCS Róbert: Politikai újságírás a Kádár-korban. I. m. 272.



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában90

csak ki nem mondott cezúrával érzékeltette az előzményeket, és 

az „elmúlt évtized”, az „elmúlt tizenöt év” „jó politikájáról” beszélt. 

Kádár nem akart a címoldalak és a képernyő főszereplőjévé válni, 

volt, hogy hetekig „nem került elő”. Egy-egy beszéde után az újság-

írók szemezgettek az elhangzottakból, idéztek egy-egy kádári for-

dulatot a publicisztikákban, de nem az ő idézetei „írták” a lapokat. 

Ebből az alapállásából nem volt mit visszavenni az 1956-ot kö-

vető évek során, mindez személyiségéből is fakadt,71 és fokozatos 

átmenetről Magyarországon – a forradalom, illetve leverése miatt 

– nem is volt szó, illetve az 1953 és 1956 közti időszakra nem volt 

vonatkoztatható.

A fentiekkel együtt vált oldottabbá a sajtó mindennapi gyakor-

lata, stílusa. A kinyilatkoztató hangnem az érvelő felé mozdult el. 

A pártvezetés már 1958-as sajtóhatározatával elfogadta, igényel-

te a kritikát és a vitát – a megfelelő játékszabályok betartásával. 

„Amikor szidják a minisztériumot, az nem veszélyes, ki lehet bír-

ni” – erősítette meg ezt az irányt Kádár János 1968-ban, amikor az 

Írószövetség tagjaival találkozott. Ám másfajta határok is voltak: 

a kritika ne legyen öncélú, ne alakuljon ki olyan kép az olvasóban, 

hogy a negatívumok kerültek többségbe, és lehetőleg ne hagyja a 

kérdést függőben, mutasson rá a megoldáshoz vezető útra, vagy 

ismertesse a panaszok rendezését. Kádár megfogalmazásában: 

„…különösen az újságírók azt hiszik, a pártfunkcionáriusok, ál-

lami köztisztviselők azért vannak, hogy hibákat kövessenek el, az 

író, meg újságíró azért, hogy meglássa, és megírja. Köszönöm szé-

pen az ilyen munkamegosztást.”72 Az eldöntetlen kérdésekben fo-

lyó viták lehetőségét az 1960-as évek második felében kezdték az 

újságírók is követelni. A pártvezetés ezt túlságosan nagy enged-

ménynek tartotta volna, a vitákat továbbra is illett keretek között 

tartani, a nem megfelelő felvetésekre „marxista–leninista alapon 

álló” választ adni.73 Ámde már maga az is változást hozott, hogy 

71 RAINER M. János: Bevezetés a kádárizmusba. 1956-os Intézet–L’Harmattan 

Kiadó, Budapest, 2011. 204–205 
72 FEITL István: Kiegyezés vagy fegyverszünet? Kádár János 1968-ban az 

Írószövetségben. Múltunk, 2008/4. 150–197. 158., 191.
73 KALMÁR Melinda: Ennivaló és hozomány. A kora kádárizmus ideológiája. 

Magvető, Budapest, 1998. 74. 



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 91

nem marxista álláspontok is megjelenhettek. Az 1956 utáni egy 

évtized vitái még amolyan kvázifórumot teremtettek a hatalom

által elfogadott témákban, a vita szervezői által manipuláltan. 

Igazi élénkülés a hetvenes évek végén érzékelhető, a viták jelentős 

része ekkortól jóval több spontán tényezővel és a gazdasági-tár-

sadalmi ellentmondások mélyebb feltárásának igényével folyt.74 

A sajtó bürokratikus stílusának oldódását pedig jól mutatja az a 

Kelen Béla által elmesélt eset, miszerint az Esti Hírlap előszeretet-

tel járult hozzá a sajtó nyelvének egyszerűsítéséhez. A budapesti 

lapban írták le először Hruscsov nevét az „elvtárs” kitétel nélkül, 

ami először még „szentségtörésnek” tűnt, de hamarosan elterjedt 

a sajtó egészében.75 

Hatások keletről és nyugatról 

Egyértelmű, hogy a sztálini modell átalakítását akadályozó so-

rompókat Moszkvában engedték fel, és tagadhatatlan, hogy pár-

huzamosság volt a kádári „liberalizáció” és a hruscsovi „olvadás” 

között. Ám előbbi ütemét már nem az SZKP Politikai Bizottsága 

diktálta, mint ahogy a desztalinizációs hevület sem volt egyfor-

mán forró minden szatellitállamban. Az 1956-ban nagyon is re-

formernek tűnő Gomułka például Kádárral ellentétes utat járt be, 

és már 1957-től fokozatosan visszavett abból, amit 1956-os hívei-

nek jelentős része megőrizni és továbbfejleszteni szeretett volna.76 

Ehrenburg 1954-ben megjelent Olvadás című regénye nyomán 

a Sztálin halála utáni évtized bevett megnevezése az olvadás. A 

kulturális szférában mindezt gyakran a „liberalizáció” címkéjével 

látták el, amely megjelölésért sem Nyikita Hruscsov, sem Kádár 

János nem lelkesedett. És bár a korszak nyilvánosságában olyan 

dolgok jelentek meg – a moszkvai Puskin Múzeum Picasso-tárla-

74 ZÖLDI László: Az ÉS vitái: Az Élet és Irodalom három évtizede. Múzsák 

Közművelődési Kiadó, Budapest, 1987. 76–77. 85.
75 Kelen Béla-interjú. Készítette Murányi Gábor 1987-ben. 1956-os Intézet 

Oral History Archívuma, 101. sz. 885–886.
76 BORODZIEJ: i. m. 304–305.



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában92

tától77 az 1959-es moszkvai amerikai kiállításon78 át Szolzsenyi-

cin Lukács Györgyöt is megragadó79 Ivan Gyenyiszovics egy napja 

című Gulag-regényéig80 –, amelyek Sztálin alatt elképzelhetetle-

nek lettek volna, a desztalinizáció (főleg a Szovjetunióban) egyál-

talán nem jelentette azt, hogy a politikai vezetés visszahúzódott 

volna a nyilvánosság, a média és az újságírás világából. 

Sőt, a hruscsovi elképzelés éppen a megmerevedett szovjet 

struktúrák felélesztését tűzte ki célul, mobilizálni akart és hatal-

mas célokat tűzött ki: a déli és keleti „szűzföldek” termővé fordí-

tását, a kommunizmus belátható időn belüli megtapasztalását. 

Hruscsov nem tudott szabadulni impulzív vezetői stílusától sem, 

amely ellentmondásossá tette viszonyát a művészekkel és a tudó-

sokkal,81 a nyilvánosságban pedig az olvadás jelenségei mellett 

egymásba érő kampányokat eredményezett, s ez egyúttal megha-

tározta a sajtó működésének menetrendjét is. Ezzel az attitűddel 

a lapok, a folyóiratok és az elektronikus média műsorai a min-

dennapi élet átalakításának küldetését is magukra vállalták, és 

olykor mélyebbre hatoltak, mint Sztálin idején. Beleszóltak nem-

csak a fiatalok normáiba, de például abba is, hogyan rendezze be 

77 Az 1956 októberében megnyitott Picasso kiállításról és a szovjet közvéle-

mény reakciójáról lásd Eleonory GILBURD: Picasso in Thaw Culture. Cahiers du 

Monde Russe, 2006/1-2. 65–108.
78 Az 1959 nyarán rendezett moszkvai amerikai kiállításról lásd Walter L. 

HIXSON: Parting the Curtain: Propaganda, Culture and the Cold War. St Martin’s 

Press, New York, 1997. 151–182.
79 Lukács György a Kritika 1965. márciusi számában írt a szocialista realiz-

mus dilemmáiról. Írásának középpontjában Szolzsenyicin regénye állt, amelyről 

azt állította, ez az egyetlen olyan prózai alkotás, amelynek „sikerült a sztálini ha-

gyomány ideológiai védőfalait valóban áttörnie”. Cikkének központi tétele szerint 

a szocialista irodalom legfőbb feladata „a sztálini korszak kritikai feldolgozása”, a 

számvetés elkészítése, mivel a kor emberének szellemét, jellemét, politikai arcu-

latát óhatatlanul a sztálini évek formálták. Vagyis Lukács egy nagyon határozott 

desztalinizációprojektet vázolt fel az irodalom számára. (LUKÁCS György: A mai 

szocialista realizmus. Kritika, 1965/3. 28–38.)
80 A Novij Mir folyóirat 1962. novemberi számában megjelenő regénynek a 

szovjet nyilvánosságra gyakorolt hatásáról lásd Miriam DOBSON: Contesting the 

Paradigms of De-Stalinization: Readers’ Responses to One Day in the Life of Ivan 

Denisovich. Slavic Review, 2005/3. 580–600.
81 Hruscsov stílusa, az értelmiséggel szembeni magatartása taszította az úgy-

nevezett liberális értelmiséget, desztalinizációs politikája viszont vonzotta. (Lásd 

William TAUBMANN: Khrushchev: The Man and his Era. W. W. Norton & Company 

Inc., New York, 2003. 303–309., 383–387., 588–596.)



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 93

a modern nő a lakását, hogyan öltözködjön – avagy vetkőzze le 

maradiságát.82 A sajtónak semmiképpen sem a nyugati liberá-

lis irányban történő elmozdulását ösztönözte Pavel Szatyukov, a 

Pravda 1956 és 1964 közötti főszerkesztője, amikor 1963 végén 

az MSZMP ideológiai és agitprop delegációja előtt kijelentette: a 

sajtónak a hírközlés szervéből a gazdasági nevelés szervévé kell 

válnia.83

A hruscsovi olvadás vezető lapja azonban nem a Pravda volt, 

hanem az SZKP első titkárának veje, Alekszej Adzsubej által 

szerkesztett Izvesztyija. A lap példányszáma kétmillióról 1964-

re nyolcmillió fölé emelkedett, s ezzel megelőzte az SZKP KB 

lapját is! Thomas C. Wolfe a Foucault-féle mentális kormányzás 

(governamentalité) fogalmát ajánlja, hogy megérthessük a „hrus-

csovi” sajtót, amely a sztálini évtizedek után lényegében az 1920-

as évek mintáihoz tért vissza. Eszerint a széles értelemben vett 

kormányzati politikának része a kormányzottak „felkészítése”, 

szellemileg és érzelmileg alkalmassá tétele a kormányzati célok 

megvalósítására. Mindez egy olyan sajtót feltételez, amely nem a 

kormányzat ellenőrzésében találja meg a szerepét, hanem magát 

a szélesebb kormányzat, a politikai projekt részeként értelmezi – 

nem negyedik hatalmi ág, hanem pedagógus, a szovjet lélek mér-

nöke.84 Mindez nagyon is összhangban állt a kádári kormányzat 

által kínált partneri szereppel, a beavatás rítusaira épülő és a 

szocialista alapcélok közös vállalását megkövetelő újságírói gya-

korlattal. Ugyanakkor nem jelentette a kritikáról való lemondást. 

A hatalom arra buzdított, hogy a mindennapok jelenségeiben fe-

dezzük fel a „szovjet” vonásokat, az előremutatót, amely már az új, 

épülő társadalom jegyeit csillantja fel, és szólaljunk fel ott, ahol 

bármi – így a „bürokratizmus” – annak kiteljesedését akadályoz-

za. Egyrészt tehát a sajtónak kritikai potenciálja is volt, másrészt 

82 Susan E. REID: Cold War in the Kitchen: Gender and the De-Stalinization of 

Consumer Taste In The Soviet Union under Khrushchev. Slavic Review, 2002/2. 

249–250.
83 Az MSZMP ideológiai, agitációs és propagandadelegációjának feljegyzése a 

Szovjetunióban tett tanulmányútjáról. (MNLOL M-KS 288. f. 41/17. ő. e.)
84 Thomas C. WOLFE: Governing Soviet Journalism. The Press and the Socialist 

Person After Stalin. Indiana University Press, Bloomington–Indianapolis, 2005. 

12–17.



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában94

aktivista, intervencionalista szerepet is vállalt, vagyis az újságíró 

részt kért magának a hatalomból, legalábbis a szovjet projekt de-

finiálásából.85

Magyarországon nemcsak a partneri viszony, a kvázi politiku-

si szerep elismerése emlékeztetett a fenti értelmezésre, hanem a 

sajtóirányítás azon visszatérő kívánsága is, hogy az újságíró ne 

„klasszikus” szenzációkat akarjon megírni, hanem a szocialista 

építés nagyon is hétköznapi szenzációit – az új élet bizonyítékait – 

tárja fel az olvasó előtt. Szintén hasonlóság a korszak újságírásá-

ra jellemző humanista, kisemberpárti alapállás, a „nép ügyvédje” 

szerep felvállalása. A Népszava például az olvasók által látogatha-

tó panaszirodát is fenntartott az általánosnak mondható levele-

zési rovat mellett. 

A helyzet azonban egy nem lényegtelen ponton élesen különbö-

zött. 1956 után a kádári vezetés épp hogy kiszorítani igyekezett 

az újságírókat a „szocialista projekt” definiálásából. Nemcsak a 

forradalom különböző irányultságú szerkesztőségeit zárta be, de 

nem habozott elfojtani a kommunista újságírók – nevezetesen a 

Népszabadság szerkesztői – kísérletét sem, amikor azok a maguk 

amúgy szocialista értékelését kívánták közzétenni.86 Igaz, a KB 

lapjának a szerkesztősége egy olyan rendkívül kiélezett szituáció-

ban akart a hivatalos szovjet véleménnyel szembemenni, amikor 

Kádár hatalma kizárólag az SZKP vezetésének bizalmán múlott. 

Kádár János csak akkor kezdett igazán bízni saját újságíróiban, 

amikor a Szovjetunióban éppen ellentétes tendencia bontakozott 

ki, és a Brezsnyev által szervezett puccs ismét a hatalom elvárása-

ihoz igazodó, végrehajtó újságírótípus követelményét hozta vissza. 

Egyébként a húszas évek bolsevik sajtóhagyományai, amelyekhez 

Hruscsov, Adzsubej és a kor vezető szovjet újságírói visszakanya-

rodhattak, Magyarországon nem léteztek. Azok, akik 1945 után 

szovjet tapasztalatokkal felvértezve tértek haza az emigrációból, 

már a sztálini iskolát járták ki. A régi újságírás – fogyatkozó szá-

mú – emberei pedig az úgynevezett polgári újságírást, a plurális 

sajtó liberális, baloldali tradícióját képviselték, miközben a szak-

ma művelői között továbbélt az 1945 előtti újságírás iránt egyfaj-

85 Uo. 34–35.
86 SIPOS Levente: i. m. 131–144.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 95

ta nosztalgia is, főleg annak szakmaisága, újságírói színvonala 

iránt.87 

A szakmai vitákban gyakran felmerült az az önkritikus meg-

állapítás, hogy a magyar lapok nem elég élénkek, számos anyag 

betárazva áll, akár két héttel előbb vagy utóbb is közölhető lenne. 

Mégsem vált Magyarországon általános szerepértelmezéssé, bel-

ső meggyőződéssé, hogy az újságírás célja nem az emberek infor-

málása volna, hanem a nevelés, az állampolgárok „beillesztése” 

a szocialista projektbe. A még ekkor is 4-6 oldalas szovjet napila-

pokkal szemben 8-12 oldalas magyar napilapokban azért elkép-

zelhetetlen lett volna az az arány, amely a Pravda 1965-ös szá-

mainak elemzéséből rajzolódott ki: a közölt hazai híreknek mind-

össze 15%-a volt előző napi esemény.88 Sőt a Népszabadságban 

1965-ben a belföldi anyag mintegy fele aktuálisnak hatott.89

Volt ugyanakkor bizonyos fokú konkrét együttműködés is a 

szovjet partnerekkel – amelynek példái mind az alsóbb, mind a 

legfelsőbb szinteken megtalálhatók. A Moszkvai Rádió magyar-

országi újságírókkal közösen kereste magyar nyelvű adásainak 

új formáit 1956 után. Borisz Rogyionov, az adás szerkesztője így 

emlékezett erre vissza: „Lényegében elölről kellett kezdeni a ma-

gyar hallgatóság visszahódítását, élve azokkal a lehetőségekkel, 

amelyeket a XX. pártkongresszus politikája és szelleme kínált. 

Az új hangnem, a bizalmi légkör keresésében és megtalálásá-

ban nekünk, moszkvai rádiósoknak nagy segítségünkre vol-

tak budapesti kollégáink – a bemondók és fordítók, valamint a 

Moszkvában dolgozó magyar tudósítók. Kulcsár István például, 

a Magyar Rádió moszkvai tudósítója és kollégái, visszatérve az 

ország különböző vidékeiről, ahol különféle szakmájú emberek-

kel találkoztak, a »Magyar újságíró szemével« című rovatunkban 

beszámoltak magyar hallgatóinknak a látottakról, elmondták ta-

87 TAKÁCS Róbert: A polgári sajtó, a koalíciós időszak és a személyi kultusz új-

ságírásának reprezentációja a Kádár-korszakban. I. m. 86–88.
88 Ellen P. MICZKIEWICZ: Media and the Russian Public. Praeger Publishers, New 

York, 1981. 53.
89 A Népszabadságban az 1965. május 17–23. közötti héten – hétköznapokon 

– átlagban a hírek 50,5%-a volt előző napi anyag. Saját vizsgálat adatai.



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában96

pasztalataikat, benyomásaikat.”90 Alábbi példánk pedig egyben 

azt is jelzi: Brezsnyev hatalomra kerülése sem fordította teljesen 

vissza – legalábbis magyar viszonylatban – a desztalinizációs 

folyamatot. 1965. február 18-án a magyar lapok – a szovjet féllel 

egyeztetve – megemlékeztek a magyar–szovjet barátsági, együtt-

működési és kölcsönös segítségnyújtási szerződés 17. évforduló-

járól.91 Bár a kérdést a magyar fél vetette fel, az SZKP KB-nak a 

magyar pártvezetés számára küldött válaszából az derül ki, hogy 

e téren a „faltörő kos” szerepét szánták a magyar tömegkommu-

nikációnak: „Az SZKP KB célszerűnek tartaná, ha hasonló gya-

korlat bevezetése megtárgyalásra kerülne az összes szocialista 

országok viszonylatában, és hálásak lennénk, ha ebben a kérdés-

ben a kezdeményezést a magyar barátaink magukra vállalnák.”92 

A külső hatásokkal kapcsolatos másik kérdés: vajon a 

Nyugattal való érintkezések bármilyen formában elősegítették-e 

a desztalinizálás folyamatát a tömegkommunikáció területén? 

Mint láttuk, abban a tekintetben mindenképpen, ahogy ez az 

1965-ös tájékoztatási határozatban explicit is megfogalmazódott: 

a nyugati tömegkommunikáció egyszerűen a létével – elsősorban 

magyar nyelvű rádióadásaival – lépéskényszerbe hozta a magyar, 

a szovjet és az összes kelet-európai pártvezetést. 

A desztalinizációs időszak egyik fontos aspektusa volt a me-

rev elzárkózás oldása, az érintkezési lehetőségek megjelenése és 

megsokasodása. Kornai János, a Szabad Nép rovatvezetője 1956 

előtt mindössze 4 alkalommal járt külföldön, természetesen min-

dig hivatalos kiküldetésben. Ebből egyetlenegy útja vezetett nyu-

gatra, nevezetesen Bécsbe, pár napra.93 Ezzel szemben egy évti-

zeddel a forradalom után már a tömegkommunikáció terén zajló 

90 Borisz ROGYIONOV: A Moszkvai Rádió magyar adásai a hruscsovi „olvadás” 

éveiben. Forrás: http://hungarian.ruvr.ru/2007/09/18/381405.html. (Utolsó letöl-

tés: 2012. február 9.)
91 A Népszabadság évfordulós vezércikkben méltatta a szerződés megkötését, 

sőt a cikkek ugyanazokat a fordulatokat tartalmazták. Szintén közölték a szov-

jet és magyar párt- és állami vezetők egymáshoz intézett köszöntő táviratait, ám 

1965-től elmaradtak az évfordulós – moszkvai és budapesti – ünnepi fogadások-

ról készített beszámolók. (A barátság okmánya. Népszabadság, 1964. február 18.; 

Testvéri szerződés. Népszabadság, 1965. február 18.)
92 MNLOL M-KS 288. f. 5. cs. 359. ő. e.
93 KORNAI János: A gondolat erejével. Osiris, Budapest, 2005. 61–62.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 97

érintkezések egy szűk szegmense is ennek a sokszorosát tette 

ki: a Magyar Televízió – csak az Angliával, Franciaországgal és 

Olaszországgal kötött államközi kulturális megállapodások kere-

tében – 16 munkatársának egy-, illetve többhetes tanulmányútját 

vette tervbe. A magyar újságírók megismerkedhettek a gazdasági, 

külpolitikai, irodalmi-dramaturgiai, ifjúsági, oktatási, zenei és fil-

mes eredményekkel, a műszaki újdonságokkal, sőt a díszlet- és 

jelmeztervezéssel is.94 

A Hruscsov által meghirdetett békés egymás mellett élés po-

litikája – és a Szovjetunió látványos „megnyitása” – kedvezett a 

nyugati kapcsolatok újbóli felvételének, ugyanakkor a forrada-

lom leverését követő nemzetközi nyomás miatt nem haladhatott 

a magyar a szovjet külpolitikával teljes szinkronban. A pártveze-

tés ambivalens módon viszonyult az asszisztálásával meginduló 

nyitási folyamathoz. Egyrészt tartott tőle, hogy a nyugati elméle-

tek és kultúra behatolása erodálja az értelmiség – és a szélesebb 

tömegek – marxista világnézetét és szocialista elkötelezettségét, 

ezért a korabeli szóhasználattal élve igyekezett meggátolni az 

„ideológiai fellazítást”. Másrészt azonban úgy ítélte meg, hogy van 

mit ellesni a nyugati műszaki és tudományos eredményekből, és 

az ország rákényszerül a kereskedelmi kapcsolatok bővítésére. 

A tömegkommunikáció területén zajló desztalinizáció folyama-

tát „megtámogató” nyugati tudományos – elsősorban különböző 

szociológiai és pszichológiai alapú kommunikációelméleti – ered-

ményeket a korszak legfontosabb elméleti folyóiratai, a Valóság, 

a Magyar Sajtó, a Társadalmi Szemle és a Pártélet cikkei alapján 

igyekszem bemutatni. Ezek sorát az információelmélet nyitotta, 

amelyet az amerikai Norbert Wiener és Claude Shannon dolgozott 

ki az 1940-es évek végén. Míg ők a híradástechnika felől közelítettek 

a kérdéshez, a szovjet Andrej Kolgomorov a valószínűségszámítás 

talajáról karolta fel az elméletet már 1956 előtt. A kibernetika egy 

olyan metaelmélet ígéretét hordozta, amely számos tudomány kö-

zös platformjaként szolgálhat. Bár ezt az ígéretet nem váltotta be, 

a tömegkommunikációról szóló elképzelések változásait érdemes 

a kibernetikai modell ismeretében átgondolni. Maga a kiberneti-

94 MNLOL XXVI-A-9 6. d.



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában98

kai modell a következő elemeket foglalja rendszerbe: a kibocsátó, 

az információforrás, az adókészülék, a csatorna (avagy a hírt to-

vábbító közeg, a médium), a vevőkészülék és a fogadó, meg persze 

a zaj, amely behatárolja az üzenet dekódolhatóságát, valamint a – 

témánk szempontjából legfontosabb – visszacsatolás. Brzezinski 

a sztálini tömegkommunikációs modell egyik legnagyobb defek-

tusának a vezetők és vezetettek közti hatalmas vákuum létrejöttét 

tekintette, amely akadályozza a hatékony irányítást. A vákuum a 

visszacsatolás lehetőségeinek megteremtésével és feltételeinek ja-

vításával csökkenthető. A sztálini modell nem számolt a sajtóval 

mint a visszacsatolás eszközével, hiszen abban részben még az „ol-

vasói levelek” is a felülről lefelé irányuló információáramlás részei 

voltak.95 A létező visszacsatolást szolgáló csatornákon – például a 

pártszervezetek jelentéseiben, a KSH- és a vállalati statisztikák 

adatsoraiban – pedig hatalmas volt a zaj. Az árrendszer reformjai, 

illetve a piaci elemek visszaemelése a gazdasági tervezésbe szin-

tén a zaj csökkentését is célozták. 1956 után a korlátozott vita és 

kritika bátorításával a tömegkommunikációban megjelenhetett 

a kétirányú információáramlás, még ha nem is egyenlő intenzi-

tással folyt mindkét irányban. E folyamat eredményeképpen nem 

tekinthető teljesen alaptalannak Kádár János 1971. novemberi 

kijelentése: „Ha nincs szinkron, baj van, és elő kell segíteni, hogy 

ez a szinkron létrejöjjön. Tehát ha a tömegek nem eleget foglalkoz-

nak azzal, amivel a vezetés, akkor ezen segíteni kell: propagálni a 

vezetés által napirendre tűzött témákat. Ha viszont a vezetés nem 

törődik eleget azzal, ami a tömegeket foglalkoztatja, akkor a veze-

tést kell segíteni és arra szorítani, hogy megbirkózzék ezekkel a 

kérdésekkel.”96 

A visszacsatoláshoz kötődő másik fogalom a közvélemény volt. 

A pártdokumentumok nyelvezete ugyan használta a kifejezést, de 

95 Az olvasói levelek műfajának felhasználásáról lásd VÖRÖS Boldizsár 

„Leninről nevezzük el a nagykörút egyik szakaszát”. A politikai propaganda mű-

ködése a budapesti Lenin körút elnevezésénél. In: CZOCH Gábor–HORVÁTH Gergely 

Krisztián–POZSGAI Péter (szerk.): Parasztok és polgárok. Tanulmányok Tóth Zoltán 

65. születésnapjára. Korall Társadalomtörténeti Egyesület, Budapest, 2008. 561–

579. 
96 Kádár János felszólalása az országos újságíró-aktívaértekezleten. Magyar 

Sajtó, 1971/12. 390. 



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 99

valójában csupán „közönség” értelemben. A módszertanilag meg-

alapozott, tudományos igényű közvélemény-kutatást – amelyet az 

MTI alá tartozó Magyar Közvélemény-kutató Intézet végzett a ko-

alíciós időszakban – az MDP vezetése 1949-ben, szakmai gyenge-

ségre hivatkozva, megszüntette.97 Ugyanakkor nyilvánvalóan fe-

leslegessé vált a közvélemény megismerése, hiszen a cél az egység 

kikényszerítése lett, illetve nem beszélhetünk közvéleményről, 

amennyiben a pártvezetés a társadalom olyan egységét láttatja, 

amelyben a vélemények nem különbözhetnek. A közvélemény-ku-

tatás újraindítása 1963-ban a Magyar Rádió és Televízió egyik – 

a műsorkészítést és -értékelést segítő – osztálya keretében tehát 

azt is jelezte, hogy ez az egységképzet már nem mindent átható 

jellegű. A közvélemény-kutatás annyiban is kapcsolódik a nyu-

gati transzferekhez, hogy művelőinek a szakirodalmát – másfél 

évtized kihagyás után – némi jugoszláv és lengyel közvetítéssel 

elsősorban angolszász és francia munkákból kellett megismerni 

Magyarországon. 1966-ban megtörtént az első politikai ismeret-

szint-felmérés is: természetesen nem attitűdöket, hanem ténybeli 

ismereteket vizsgáltak. Az eredmény nem volt éppen hízelgő, hi-

szen a válaszadók csak minden harmadik kérdésre jelölték meg 

a helyes feleletet. A Közvélemény-kutató Osztály ugyanakkor már 

1965-ben jelezte a politikai közvélemény-kutatás korlátait: „Ha 

eleget akarunk tenni a közvélemény-kutatás fő funkciójának, a 

rendszeres, gyors és gyakori tájékoztatásnak a lakosság aktuá-

lis kérdésekkel kapcsolatos véleményéről, az csak abban az eset-

ben lehetséges, ha lenne egy olyan szerv, amely ebből a célból 

nagyobb apparátust tartana érdemesnek finanszírozni, s amely 

el van szánva arra, hogy intézkedéseiben a közvéleményt figye-

lembe veszi.”98 Úgy tűnik, az elszánásra 1968-ig kellett várni, ami-

kor is a Politikai Bizottság úgy döntött, hogy a közvélemény-ku-

tatásnak önálló intézményi kerete lesz. Az 1969-ben megalakult 

Tömegkommunikációs Kutatóközpont ügyét ugyanakkor a „poli-

tikai információ rendszerének továbbfejlesztése” címszó alatt, a 

pártszervezetek által összeállított hangulatjelentésekkel és a párt 

97 Z. KARVALICS László–ANDREIDES Gábor: A Magyar Távirati Iroda története. 

Napvilág Kiadó–MTI, Budapest, 2006. 95–101.
98 MNLOL XXVI-A-9 4. d.



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában100

vezető testületeinek készülő jelentésekkel kezelték egy rendszer-

ben, a közvélemény-kutatások eredményeire pedig belső anyag-

ként tekintettek.99

A hatvanas évek közepén egymás után jelentek meg ismerteté-

sek, recenziók elsősorban az amerikai szociológiai és pszichológi-

ai kutatások eredményeiről, illetve az azokra alapozott hatás- és 

befogadáselméletekről, így Lazarsfeld, Sheriff, Osgood, Hovland és 

mások kísérleteiről, Maletzke és Schramm írásairól.100 Ezek arra 

mutattak rá, hogy a média hatása korántsem olyan direkt, mint 

azt a sztálini modell kiépítői hitték. Pontosabban írták le azt a 

két- vagy többlépcsős hatásmechanizmust, amelyben igen jelen-

tős szerepe van a közvetítőknek, az úgynevezett véleményvezé-

reknek. Az üzenet fogadása is eltérő; számos tényezőtől függ, az 

egyéni sajátosságoktól (a befogadó műveltsége, eredeti véleménye, 

motiváltsága) kezdve, a közlés jellegén, körülményein át egészen 

az alkalmazott kommunikációs stratégiáig. Természetesen már 

csak Lazarsfeld munkásságának ismeretében sem hihetjük, hogy 

a pártvezetésre ezek a tudományos felfedezések közvetlenül ha-

tottak volna, de a hatvanas évek közepére megjelentek a sajtóirá-

nyítás környékén is azok a szakemberek (Szecskő Tamás, Pálos 

Tamás, Békés Ferenc), akik már többé-kevésbé otthonosan mo-

zogtak a nyugati szakirodalomban, és képesek voltak lefordítani 

annak tanulságait a tömegkommunikációs gyakorlat nyelvére. 

Például azt, hogy a direkt propagandánál sokszor célravezetőb-

bek az indirekt módszerek. A hagyományos propagandafelfogást 

hordozó pártvezetéssel és sajtóirányítással ugyanakkor újra és 

újra meg kellett vívni a harcot a legapróbb kérdésekben is: például 

abban, hogy hatásosabb, ha Kádár János beszédét az eredetiből 

99 MNLOL M-KS 288. f. 5. cs. 476. ő. e.
100 GARAI László: A sajtóhatás pszichológiai vizsgálatáról. Magyar Sajtó, 

1966/4. 99–100.; GÁBOR Pál: Milyen nagy hatalom? Magyar Sajtó, 1966/6. 186–

187.; PÉCSI Ferenc: Az olvasó kegyeinek keresése. Magyar Sajtó, 1966/8. 225–227.; 

SZÁNTÓ Miklós: Gondolatok a hatás-elemzésről. Magyar Sajtó, 1966/8. 228–230.; 

TÖRÖK Iván: A közlés és meggyőzés tudománya. Magyar Sajtó, 1966/8. 230–232.; 

SÁNDOR György: A személyiség varázsa. Magyar Sajtó, 1968/6. 170–172.; KEMÉNY 

István: Az emberek, a társadalom és a tömegkommunikáció. Valóság, 1966/2. 

111.; HALÁSZ László: Kommunikációs elméletek. Valóság, 1967/7. 111–112.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 101

készített bejátszásokkal mutatják be a rádióban, mint ha egy be-

mondó érzelemmentes hangon beolvassa azt.101

A fenti felismerések 1965-ben összetalálkoztak az újságírók 

nyomásával, amely a nagyobb hatásosság és hitelesség jegyé-

ben erősödött fel. Az 1965-ös MÚOSZ-közgyűlés egyik szenzá-

ciója az volt, hogy a szavazáson kibukott a párt egyik jelöltje, a 

Tájékoztatási Hivatal vezetője, Naményi Ernő. Ilyen csúfság ter-

mészetesen nem eshetett volna meg 1953 előtt. Ám a közgyűlés – 

Gombó Pál és Komor Imre sürgetésére – arról is határozott, hogy 

készítsék elő a magyarországi sajtótudományi kutatásokat.102 

Mindez azt jelezte, hogy határozottabban artikulálódott az az új-

ságírói igény is, hogy a politikai akarat célba juttatásában kapjon 

nagyobb szerepet a szakmaiság, és az újságíró többet tudhasson 

saját közönségéről, mint ami az olvasói levelekből kirajzolódik. 

Avagy kevésbé tudományos stílusban, a Szabad Föld főszerkesz-

tőjének feljegyzése alapján: „Úgy véljük, nem elegendő, ha a párt 

utasításait, vagy a felsőbb direktívákat végrehajtva kipipáljuk 

a feladatokat, korrekt cikkeket és riportokat írunk. A fő kérdés: 

hogyan hatunk az olvasóra, írásunk nyomán emelkedik-e a búza 

hozama, jobban becsülik-e a társadalmi tulajdont, több szántást 

végeznek-e a műszakban… A sajtó sokkal közvetettebben, áttéte-

lesebben hat, mint hosszú ideig gondoltuk. Ha ez nem így volna, 

Magyarországon kat. holdanként legalább 18 mázsa búzának, 

300 mázsa cukorrépának kellene teremnie, a tehenenkénti tejho-

zamoknak pedig legalább 4000 liternek kellene lenniük.”103

A magyarországi desztalinizáció értékelése 

Polly Jones szerint a hruscsovi desztalinizációs folyamat céljai a 

következők: feltárni a gazdasági és politikai rendszer helyi problé-

máit és előmozdítani kijavításukat; újra becsatornázni a tömegek 

101 MNLOL M-KS 288. f. 22/1967. cs. 13. ő. e.
102 A Magyar Újságírók Országos Szövetsége V. Küldöttközgyűlése. Magyar 

Sajtó, 1965/7–8. 193–223., 208. és 212–213.
103 Szentkirályi János feljegyzése a Szabad Föld munkájáról (1967. május 30.). 

MNLOL M-KS 288. f. 22/1967. cs. 



Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában102

energiáit; hangsúlyozni a vezetés elkötelezettségét a problémák 

kiigazításában.104  Mindezek a magyar pártvezetés motivációit 

is jellemezték. A magyar esetben nem hagyható figyelmen kívül 

Kádár személyes idegenkedése sem a sztálini hatalomgyakorlási 

módtól – de nem az egypárti kormányzástól, az ügyek „kézben tar-

tásától” –, illetve az 1956 utáni legitimációs vákuum. Ez utóbbit 

elsősorban az életszínvonal-politikával és azzal igyekezett – nem 

sikertelenül – megszüntetni, hogy saját uralmát szembeállította a 

sztálinista-rákosista gyakorlattal.

Kádár János a Politikai Bizottság 1959. február 24-i ülésén úgy 

fogalmazott: ha nem abszurd, olvashatatlan lapokat adnak az em-

berek kezébe, úgyis elolvassák.105 Az „abszurd, olvashatatlan lap” 

kitétel nyilvánvalóan a Rákosi-korszak újságírására vonatkozott, 

és arról árulkodik, hogy a magyarországi desztalinizáció sem tű-

zött ki nagyobb célokat, mint a korábbi hibák kijavítását: műkö-

désképtelenből működőképeset csinálni ugyanazon alapelvek és 

struktúra felhasználásával. Persze ez önmagában is óriási feladat 

és komoly változás. 1956 után a tömegkommunikáció irányítását 

végző hardvert nem dobták ki, még az egyes eszközöket sem cse-

rélték le, bár néha beépítettek egy-egy újabb alkatrészt, miközben 

a szoftvert igyekeztek rendszeresen frissíteni. Ezáltal a média 

ugyanúgy a párt politikáját képviselte, immár többszólamúan, 

más stílusban, változatosabb módszerekkel – miközben maga a 

párt politikája is változott. A tömegkommunikációra úgy is számí-

tottak, mint a visszacsatolás egy csatornájára, amelynek feladatai 

közé tartozik bizonyos problémák megnevezése, tudatosítása is. A 

közönségre pedig ténylegesen ahhoz hasonlóan tekintettek, ami-

lyen volt: eltérő információs igényekkel, politikai érdeklődéssel, 

ismereti szinttel rendelkező tagolt sokaságra. A pártnak a sajtóra 

vonatkozó 1958-as és 1959-es határozatait 1965-ben egy tájékoz-

tatási határozat követte. A nyilvánosság desztalinizációjában ez 

utóbbit jelölhetjük meg a végpontnak, amellyel a sztálinista mo-

dell korrekcióját befejezettnek tekinthetjük. Mindez azonban nem 

jelentette a reformgondolkodás végét. A hatvanas évek második 

104 Polly JONES: i. m. 5.
105 Jegyzőkönyv a Politikai Bizottság 1959. február 24-i üléséről. MNLOL 

M-KS 288. f. 5. cs. 119. ő. e.



Takács Róbert: A sztálini modell átalakítása 103

felétől – immár a gazdasági reform jegyében – a társadalom mo-

nolit érdekstruktúrájának tétele is meghaladottá vált, és legitim 

módon lehetett össztársadalmi, csoport- (vállalati), illetve egyéni 

érdekről beszélni. Az új gazdasági mechanizmus egy pillanatra 

felvetette a politikai rendszer – és a vele továbbra is szorosan ösz-

szefüggő nyilvánosság – új viszonyokhoz igazításának dilemmá-

ját is.


