
173Múltunk, 2008/3. | 173–186.

A Magyar Rádió a hatvanas évek végén elterjedtségét és igénybevételét
tekintve közepes európai színvonalon mûködött. Technikailag azonban
a helyzet ennél rosszabb volt. Ugyanakkor a meghatározó mûsorok, a
mûsorkészítôk szakmai felkészültsége ellensúlyozta ezeket a hátrányokat. 

A Rádió 1968-ban az egységes Magyar Rádió és Televízió (MRT)
részeként a pártállam egyik legfontosabb, központi hírközlô intézmé-
nye volt; emellett a kulturális élet egyik centruma, és a zenei élet legje-
lentôsebb mecénása. A Rádió a hatvanas években a korlátozott és irá-
nyított nyilvánosság keretében fokozatos reformok útján vonzó
értelmiségi és kulturális alkotómûhellyé nôtte ki magát. A szervezet élén
1962-tôl Tömpe István állt, a rádiót 1959-tôl dr. Hárs István elsô el-
nökhelyettes vezette (1974-tôl az önálló Rádió elnöke), a mûvészeti mû-
sorokért és a programszerkesztésért ugyancsak 1959-tôl dr. Kiss Kálmán
elnökhelyettes felelt, az aktuális politikai adások fôszerkesztôségét (így
a hírszerkesztôséget) 1959 és 1970 között Várnai Vilmos irányította.1

A Rádióra is vonatkozó lényeges döntéseket a pártközpontban hozták,
míg szükség esetén az illetékes minisztérium államilag formalizálta az
elhatározást. A KB Agitációs és Propaganda Bizottsága, amelynek az
MRT elnöke is tagja volt, nemcsak közvetlen politikai-tartalmi ügyekkel
törôdött, hanem részletekbe menôen tárgyalt a feltételrendszerrôl is.2

1 Tömpe 1956 decemberétôl a belügyminiszter, 1958-tól a földmûvelésügyi miniszter elsô helyettese volt.

Hárs 1954–1956 között belügyminiszter-helyettes volt; 1957-ben került a Rádióba. Mindketten a KB tagjai

voltak. Kiss fôiskolai tanár, fôigazgató-helyettes volt, 1955-tôl dolgozott a Rádiónál. Várnai 1954–1956-ban

a Magyar Nemzetnél tevékenykedett, 1957-ben került a Rádióhoz.
2 A Rádió „munkáját a KB Agit. Prop. Osztálya irányítja, állami szinten pedig a kormányhoz tartozik” – szól

a Javaslat az MRT gazdálkodási rendszerének kialakítására címû elôterjesztés, amelyet 1967. október 5-én

tárgyalt az intézmény elnöksége. Magyar Országos Levéltár (a továbbiakban: MOL) XXVI-A-80 60. d.

VÁMOS GYÖRGY

A Magyar Rádió és közléspolitikája 

a hatvanas évek második felében[ ]



nyilvánosság – 1968174

Az MRT önálló költségvetési fejezet volt (sokáig szuficites), vezetôi a
kormánytisztviselôket megilletô járandóságot kapták.

1968 decemberében Magyarország 7,2 millió felnôtt lakosa közül több
mint 2,5 millió rádió-elôfizetô és majdnem 1,4 millió televíziótulajdo-
nos volt. A városokban majdnem minden családban volt rádiókészülék
(100 családra 90 készülék jutott; a községekben 67). 1967-ben a vevô-
készülékeknek 62,6%-a csupán középhullámú vételre volt alkalmas,
1969-ben 44,3%-a. Ugyanakkor a hordozható készülékek, táska- és
zsebrádiók aránya e két év alatt 11,5 százalékról 24%-ra emelkedett,
mindenekelôtt a fiatalok körében.3

A Kossuth és a Petôfi Rádió, valamint az URH-program együttesen
napi 42 óra 15 perc mûsort sugárzott. Volt öt vidéki stúdió (Nyíregy-
háza, Szolnok, Miskolc, Gyôr és Pécs), amelyek a központi programok
mûsorán túl saját mûsort is adtak, összesen napi 6 óra 30 perc terjedelem-
ben. A Kossuth Rádió az ország területének nappal 80, este 65%-án volt
fogható. A Petôfi Rádió vételkörzete nappal az ország 77, este 45%-ára
terjedt ki. (Az adatok szabványos mérések eredményei, azaz átlagok.)
A jobb adásminôség és a vételi lehetôség javítása érdekében a hatvanas
évek közepén megkezdôdött az adóhálózat átalakítása, emiatt 1968 nya-
rán az adóállomás átmenetileg csökkentett teljesítménnyel sugárzott.
Már mindennapos volt a harmadik program sugárzása is: napi 310 perc
jó minôségû, elsôsorban zenei mûsor. A kísérleti sztereoadásokat csak
Budapesten, hetente négyszer 1–1 órát lehetett hallgatni.

A rádiómûsor kétharmada zene, egyharmada prózai mûsor volt. Hall-
gatottsága az utóbbiaknak volt nagyobb: a krónikákat 1,1–1,3 millióan
hallgatták meg, a hétfô estit 1,85 millióan, a hétfô ugyanis tévémentes
nap volt. A leghallgatottabb mûsorszámok közé tartozott a déli és a kora
délutáni híradás, továbbá két zenei program: a Jó ebédhez szól a nóta
(2,16 millió hallgató) és a Csak fiataloknak (1 millió hallgató).4

A Rádió legfontosabb szervezeti egységének az Aktuális Fôszerkesz-
tôség számított. Ezen belül az Információs Szerkesztôséghez tartozott a
Hírszerkesztôség, a Külpolitikai rovat és a reggeli, illetve esti Krónika.
Az Agitációs Szerkesztôséghez a szakrovatokat sorolták. 1968-ra egysé-
gesnek mondott napi információrendszert (hírperiódusok, krónikák és

3 Az adatok forrása S. MOLNÁR Edit–SEMJÉN Anita: A rádiómûsorok hallgatottsága, a televízió-mûsorok

nézettsége. MRT Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest, 1969. Innen tudható az is, hogy a 18–25

évesek pontosan 39,1%-a rendelkezett táska- vagy zsebrádióval.
4 Vészits Ferenc titkárságvezetô feljegyzése Tömpe István számára a Fock Jenô miniszterelnökkel folyta-

tott tárgyalásra. 1968. május 28. MOL XXVI-A-8a 58. d.



175Vámos György | A Magyar Rádió és közléspolitikája a hatvanas évek második felében

külpolitikai mûsorok) alakítottak ki. Bevezették a nemzetközi lapszemlét
és különválasztották, terjedelemben bôvítették a világgazdasági híreket. 

A külpolitika iránti érdeklôdést részben kihasználta, részben serkentette
a Magyar Rádió is, amelynek információs mûsoraiban a külföldi ese-
mények elemzésének elsôbbsége volt. Igaz, a külpolitikai tájékoztatás
mindenkori célja a magyar külpolitika szolgálata volt. Ez a követelmény
ekkor gyakorlatilag a szovjet politika kívánalmainak felelt meg. Érvény-
ben volt továbbá a sajtóirányítás általános elve, miszerint a szocialista
országokról csak az a hír közölhetô, amit maguk tesznek nyilvánossá.
A hírek hátterét a szakrovatok mûsoraival igyekeztek kiegészíteni, ma-
gyarázni. Mindezen mûsorokat a Kossuth Rádióra építették, a Petôfi
Rádió feladata a rövid (gyors) eseményközlés és a hírek ismétlése volt.5

A Zenei Fôosztály 1968-ban 139 (!) budapesti koncertet közvetített,
ebbôl 88 egyenes adás volt. Megrendezték a fiatal zongoristák versenyét,
a nemzetközi dzsesszversenyt, 28 új zenekari darabot, 45 kamaramûvet
és 8 kórusmûvet mutattak be. 204 teljes opera volt mûsoron: ezek közül
59 új felvétel, 14 magyarországi ôsbemutató volt. Népszerû zenetörténeti
sorozatok mentek, befutott mûsornak számított a Csúcsforgalom, a tervek
között megjelent a késôbbi Ki nyer ma? elôképe.6 A könnyû- és tánczene,
a polbeat sok fejtörést okozott a rádió vezetôségének, illetve a kultúrpo-
litika irányítóinak. Az elôadómûvészek tülekedtek a rádiófelvételekért,
a Rádió (és a politika) viszont a hagyományos ízlés és a politikai korlá-
tok keretébe igyekezett szorítani ôket, illetve az új zenei irányzatokat köz-
vetlen pártpolitikai üzenetekkel igyekezett megtölteni (lásd polbeat).

Az Irodalmi Fôosztály három részleg: a Rádiószínház, az irodalmi,
illetve a szórakoztató mûsorok osztálya volt. Az irodalmi hagyományok
ápolója mellett megrendelôként is fellépett, utat nyitva a kortárs szer-
zôknek. Irodalmi alkotómûhely jellegét elsôsorban a hangjátékok adták;7

1968-ban 47 magyar és 21 külföldi hangjátékot mutatott be. Megrendez-
ték a nemzetközi rádiójáték-fesztivált. Az irodalmi szerkesztôk a klasszi-
kus hazai szerzôk életmûvét ismertetô sorozatok és az élô írók munkái-
nak bemutatása mellett belevágtak a Magyarország felfedezése címû
honismereti-szociológiai sorozatba, a Rádióegyetem keretében a magyar
irodalom történetét kívánták megismertetni és külön mûsorok foglalkoz-

5 Elôterjesztés a Rádió tájékoztatási tevékenységérôl. Uo.6 A Magyar Rádió Zenei Fôosztályának mun-

katerve, 1968/1969. Uo. 19. d.
7 Ez a leírás A magyar irodalom története 1945–1975 (Szerk.: BÉLÁDI Miklós. Akadémiai Kiadó, Budapest,

1981) következô fejezetére támaszkodik: A Magyar Rádió irodalomkritikai tevékenysége (429–431.).



nyilvánosság – 1968176

tak a nyelvhelyesség kérdésével. A legnagyobb színmûvészek mindenna-
pos közremûködôi voltak e mûsoroknak. Szellemi nyitottságra utal egy
elôadás-sorozat, amelynek célja Claude Levi-Strauss és Teilhard de Chardin
mûveinek elemzése vagy a Marx vagy Bakunyin címû, illetve a Guevara
mûködését illetô viták felidézése. A közönségkapcsolatra épített szórakoz-
tató mûsorok (például a Hívja a 139-660 telefonszámot címû élô mûsor)
sok új hallgatót vonzottak. Végül említést érdemel a kor jellegzetes prog-
ramja, a szocialista brigádok tízrészes vetélkedôje, amely (a korabeli
vélekedés szerint) a kezdeti döcögôsség után érdekessé és sikeressé vált.8

Az Ifjúsági és Gyermek Osztály aktuális rovata az ifjúságot érintô po-
litikai nagy rendezvényeket követte, de vitákat is kezdeményezett, ér-
dekvédelemmel kísérletezett, pályaválasztási tanácsokat adott. A ripor-
tok között itt vetôdött volna fel elsôként a drogprobléma is, ha a
pártközpont közbe nem lép. A szerkesztôség nagy gonddal és vitatható
eredményességgel készítette az Iskolarádió pedagógiai programjait. Az
Ifjúsági Rádiószínpad 26 bemutatót tartott, tíz új mesejátékot és hét
többrészes mesesorozatot készített. Az Ifjúság randevú – kettôtôl hatig
változatos, mozgékony délutáni mûsor volt, a Húszas stúdió pedig he-
ti 60 perc dokumentummûsor (témái: pályakezdôk gondjai, tanyasi em-
berek, falusi lányok Pesten, fiatalok vezetô állásban stb.).9

Az intézményben 1968-ban 1304 személy dolgozott, közülük a mû-
sorkészítô részlegekben dolgozott 636 fô, a mûszaki igazgatóságon 223,
a gazdasági részlegen 83 (352-en egyéb feladatokat láttak el). A pártta-
gok száma 261, kétharmaduk mûsorkészítô volt.10

A Rádió személyi állományát a hatvanas években az intézmény vezetôi
többször – így 1966-ban is – áttekintették. Általános gondot jelentett,
hogy „a politikai osztályainkon dolgozó újságírók, szerkesztôk között
– akik egyébként jó szakemberek – elég nagy számú a nem politikai
alkat”. Az akkori adatok szerint az Aktuális Fôszerkesztôségen, ahol a
politikai mûsorok készültek, 87 újságíró dolgozott, több mint felük 40
év alatti. Egyetemet végzett 67 fô, nyolcan még tanultak. Németül 29,
angolul 22, olaszul 9, franciául 18, spanyolul 4, oroszul 14 fô tudott.
A politikailag legérzékenyebb területen dolgozó újságíróknak alig két-
harmada (53 személy) volt tagja az MSZMP-nek. Az Aktuális Fôszer-
kesztôséghez tartozott az öt vidéki stúdió is, 30 újságíróval, akik közül
13 volt párttag.

18 Az Irodalmi Fôosztály munkaterve, 1968/1969. MOL XXVI-A-8a 59. d.
19 Az Ifjúsági és Gyermek Osztály mûsorterve, 1968/1969. Uo.
10 Az adatok forrása Vészits Ferenc már hivatkozott feljegyzése.



177Vámos György | A Magyar Rádió és közléspolitikája a hatvanas évek második felében

A Zenei Fôosztály létszáma az együttesekkel (zenekarral, énekkarral)
234 fô, mûsort 42 szerkesztô készített, közülük 9 fô volt párttag. Az
Irodalmi Fôosztályon negyvenen dolgoztak, közülük 34 úgynevezett po-
litikai munkatárs volt; közülük mindenki egyetemet végzett, többségük
beszélt idegen nyelvet, 41%-uk párttag volt. Az Ifjúsági Osztály 22 po-
litikai munkatársa között 13 párttag dolgozott, 15 fô 1956 elôtt lett rá-
diós.11 Ezekben az években a rádió egyik feladata volt, hogy az önálló-
suló televízió személyi feltételeit segítse. Több tapasztalt mûsorkészítôt
áthelyeztek, illetve néhányan maguk kezdeményezték a váltást.

A külföldi tudósítói hálózat is bôvült: Moszkva, New York, Párizs és
Berlin állandó állomáshely volt. A külpolitikai mûsorokban gyakran
foglalkoztatták a Magyar Távirati Iroda néhány munkatársát is.

A Rádió népszerûségét (és a szocialista rendszer akadozó mûködését)
bizonyítja, hogy 1968-ban 53 400 levél érkezett a levelezési rovathoz.
A belföldi levélírók közül sokan elintézetlen, látszólag rendezhetetlen
ügyükben kértek segítséget. A mûsorokra reagáló levelek egy része a
szerkesztôségekbe érkezett, ezek száma nem szerepel az elôbbi adatban.
Sok külföldi levél is érkezett: az elsô negyedévben 17 390.12

Középpontban a gazdasági mechanizmus reformja

A gazdaság mûködésének elveivel és a reform elôkészületeivel a Rádió
már 1965 második felétôl foglalkozott. Ennek két iránya alakult ki: a
kifele szóló program elôkészítése és a Rádió alkalmassá tétele a változó
körülményekhez. Kiderült ugyanis, hogy az új követelmények érvénye-
sítéséhez az intézmény mûködési rendjét is át kell alakítani. Emiatt meg-
változtatták a szervezetet, a belsô gazdálkodást, bevezették a kereske-
delmi jellegû reklámozást, ami más érdekeltségi rendszert is hozott,
megváltoztatták a mûsorstruktúrát és bevezették az érdemi munkát vég-
zôk teljesítményének rendszeres minôsítését.13

A szervezeti átrendezés egyik lényeges eleme az elôre elkészített mûsorok
(elsôsorban mûszaki) ellenôrzését végzô lehallgató apparátus felszámolá-

11 A Magyar Rádió káderhelyzete az 1966. áprilisi felmérés alapján. Uo. 32. d.
12 A Rádió mûsormunkájának fôbb jellemzôi 1968-ban. Uo. 27. d.
13 Az új központi egységek: az önálló személyzeti és oktatási osztály, a nemzetközi kapcsolatok fôosztálya,

a mûszaki, illetve a gazdasági igazgatóság. A belsô gazdálkodás akkori újdonsága az volt, hogy önállób-

bak lettek a szervezeti egységek vezetôi: a bérekhez nem kapcsoltak létszámelôírást, lehetôvé tették a

több évre szóló tervezést, a rovatok közötti átcsoportosítást, a tartalékképzést, az éves maradványok

késôbbi felhasználását.



nyilvánosság – 1968178

sa. A szerkesztôk önállóságát és a mûsorkészítésben közremûködôk köz-
vetlen felelôsségét hozó új mûsorügyrendet 1968. szeptember 1-jén vezet-
ték be. Mindez szinte forradalmi változást hozott a Rádió belsô életében,
ugyanis hosszabb távon megváltoztatta a mûsorkészítôk gondolkodását.14

A gazdaságirányítás reformjával kapcsolatos feladataira a politikai
szerkesztôség már alaposan felkészült.15 1966-tól gyakran megszólal-
tatta a reformokat kidolgozó tudósokat, közgazdászokat (például Nagy
Tamást, Berend T. Ivánt, Csikós-Nagy Bélát). A rovatok megfogalmaz-
ták a mûsorötleteiket. A vitákban körvonalazódott néhány általános
mûsorkészítési elv, így az, hogy a napi hírmûsorok, krónikák riporterei
lehetôleg ne foglalkozzanak szakmai részkérdésekkel, azokat hagyják a
szakrovatok speciálisan képzett munkatársaira. Azt feltételezték, hogy
a hallgatók többsége nem a célokat vitatja, hanem azokkal az eszközök-
kel elégedetlen, amelyekkel a célt el akarják érni. Éppen ezért a célok
szocialista tartalmát kívánták hangsúlyozni.

A tôkés társadalomhoz, különösen a Közös Piachoz fûzôdô illúziók
eloszlatása lett volna a másik általános cél, ezért a kapitalizmus alap-
vetô, belsô ellentmondásaira akartak rávilágítani az új mûsorokban.
Gyakran kerültek szóba az érdekviszonyok, a dolgozó ember sajátos
kettôs érdekeltsége (tudniillik, hogy termelô és fogyasztó is). Mivel a
riporterek azt tapasztalták, hogy a dolgozók sok helyen úgy vélik: veze-
tôiknek elsôsorban a hatalma nô meg, megnyugtatásukra jogi ismertetô
mûsorokat terveztek, amelyek a társadalmi kontrollra biztattak, de elsô-
sorban a munkahelyeken gyakran ismétlôdô konfliktusok megoldásá-
hoz adtak némi útmutatást.16

A belsô vitákban sokan szóba hozták a várható társadalmi hatásokat.
„Az 1968-as év, az új mechanizmus gazdasági, társadalmi hatása olyan,
elôre nem pontosan körvonalazható új feladatokat és problémákat jelent-
het, amely a Rádió szerepét, felelôsségét kiterjeszti, s amely a tömegpo-
litikai befolyásolás terén nagyobb hatásfokot, a társadalmi változások-
ra rugalmasabb reagálást, kezdeményezôbb mûsorpolitikát igényelt” –
olvasható például Kiss Kálmán elnökhelyettes elemzésében.17 Kiss

14 A 24/1968. sz. elnökhelyettesi utasítás a lehallgató csoport és a mûszaki lehallgató apparátus megszün-

tetése utáni új mûsorügyrendrôl. Uo. 60. d.
15 Az MRT elnöksége 1967. február 7-én tárgyalta az I. félévi tervet, majd október 5-én az Irányelvek az új

gazdaságirányítási rendszer mûsorpropagandájával kapcsolatban címû napirendet. Uo. 26. d.
16 Uo.
17 Dr. Kiss Kálmán elôterjesztése 1968 feladatairól a Kollégium 1968. január 31-i ülésére. Uo. 26. d. – A kol-

légium az elnök mellett mûködô tanácskozó testület volt, feladata a mûsorpolitikai, intézményi gazdál-

kodással összefüggô elvi kérdések tisztázása, a mûsortervek megvitatása volt.



179Vámos György | A Magyar Rádió és közléspolitikája a hatvanas évek második felében

kiemelte, hogy új jelenségeket hozhat az ipari munkaidô csökkenése,
várható, hogy – a televízió hatására – csökken a rádió hallgatottsága;
szólt arról is, hogy a kulturális életben a kommercializálódás jelei mu-
tatkoznak. Óvatos stílusváltást kezdeményezett: a mûsorokban a ripor-
ter személyiségének és a szenzációnak nagyobb teret kívánt engedni,
szorgalmazta a „közönségkapcsolatos” mûsorok bôvítését. Továbbá azt
javasolta: „A végeredmény bemutatása helyett ábrázoljuk azt a – sok-
szor kínokkal, gondokkal teli – folyamatot, amelynek eredményeként
valami új megszületik, s egyben mutassuk meg azt is, hogy az így elért
eredmény egyben új problémákat vet fel, új gondokat is jelent.” Január-
tól a többé-kevésbé rendszeres mûsorértékelések során gyakran kerül-
tek szóba a felsorolt témák.

A csehszlovákiai változások lényegében egyidôben történtek a magyar
reformok indításával. A hazai változásokról a magyar lakosság 74%-a
tudott, és több-kevesebb figyelemmel követte. Az ismertetésben jelentôs
szerepük volt a rádiómûsoroknak. Arról, hogy a szomszéd országban is
hasonló jellegû változások vannak, már csak a megkérdezettek felének
volt ismerete: az általános iskolai végzettségûek 37, az érettségizettek
79, a felsôfokú végzettségûek 94%-a tudott róla.18

A rádiózás jövôképe 1968-ban

A Rádió vezetôi és munkatársainak meghatározó csapata már a hatva-
nas évek elsô felében szorgalmazta, hogy tudományos eredményeket és
gyakorlati tapasztalatokat számba véve határozzák meg a mûsorszol-
gáltatás távlati elképzeléseit. Több terjedelmes dolgozat készült (A Ma-
gyar Rádió holnapja, 1961; A hetvenes évek rádiója, 1969); Cserés
Miklós, majd Szecskô Tamás vezetésével a módszertani csoport és a
közvélemény-kutató részleg összevonásával elismert tudományos mû-
hely (a Tömegkommunikációs Kutatóközpont) kezdett kialakulni. Rész-
ben ezek figyelembe vételével készült néhány példányban 1967/1968
fordulóján A sajtó, a rádió s a televízió néhány problémája címû, a dön-
téshozók számára készült tanulmány, amelyet Hárs István és az MSZMP
KB apparátusában dolgozó Katona István jegyzett.19 Ebben visszatérô
problémaként azonosították azt, hogy a hírekben szereplô események

18 BÉKÉS Ferenc–JAKAB Zoltán: A felnôtt lakosság és a gazdasági reform. MRT Tömegkommunikációs Kutató-

központ, Budapest, 1969. 51–52.
19 Az anyag másolatát Hárs István bocsátotta rendelkezésemre.



nyilvánosság – 1968180

összefüggései nem világosak. Pedig a közönség – írták – igényli az ese-
mények magyarázatát. A belpolitikai élet ábrázolása pedig unalmas és
szürke, noha a közönséget nagyon érdekelné mi történik idehaza. A tu-
dósítások színvonalát egyenetlennek tartották.

Úgy vélték: a közvetlen jövôben a televízió maga mögé szorítja a rá-
diót, de utóbbinak változatlanul vezetô szerepe marad a hírszolgáltatás-
ban. Ennek az az oka, hogy „A rádió […] sikerét nem egyetlen mûsor,
hanem a folyamatos aktualitás biztosítja.” A zene megôrzi elsôdleges
szerepét, pihentetô, mûvészi élményt nyújtó funkcióját a rádió tudja tö-
megessé tenni. Csökken ugyan a rádiózásra fordított idô, de megmarad
a reggeli és a déli hallgatottsági csúcsidô.

Mindezek alapján a szerzôk lényeges változásokat láttak szükséges-
nek a programok szerkezetében és az egyes mûsorok hosszában, stílu-
sában, hangzásában. Állást foglaltak a rádiózás egyik legfontosabb di-
lemmájában: az információszolgáltatásban a gyorsaságnál – kiemelve
fontosságát – elôbbre való szempont a megbízhatóság. Pontosabban:
„A gyorsaság alapvetôen fontos követelmény, de csak másodlagos a po-
litikai tartalom és céltudatosság mögött […] A gyorsaság soha nem me-
het a hitelesség rovására.”

A hírszolgáltatás

A rádió elsô funkciója a hírközlés. S. Molnár Edit és Semjén Anita már
idézett felmérése szerint a megkérdezettek 74%-a minden nap egyszer
vagy többször hallgatott rádiót. Valamennyi adatsor a (fô)városi, értel-
miségi, magas iskolai végzettségû, vezetô állású csoport nagyobb akti-
vitását bizonyítja; ôk a leggyakoribb tévénézôk és újságolvasók is.
A rendszeres rádiózók több mint fele minden nap televíziót is nézett, és
csupán 13%-uk állította, hogy sohase tévézik.20

Elsôsorban krónikákat és híreket hallgattak az emberek. A vezetô
beosztású értelmiségiek 71, a szellemi munkát végzôk 69, a szakmun-
kások 81, a mezôgazdasági fizikai dolgozók 53%-a naponta legalább
egy híradást meghallgatott a rádióban.21 Egy másik korabeli vizsgálat
szerint a megkérdezettek 65%-a minden nap, 15%-a hetenként több-
ször hallgatott híreket; a televízió híradóját naponta 39, hetente 21%

20 A rádiómûsorok hallgatottsága. I. m. 82.
21 Dr. HÁRS István: A Rádió agitációs és propaganda munkája. In: Elôadások a rádióról. MRT Tömegkommu-

nikációs Kutatóközpont, Budapest, 1970–1971. 14.



181Vámos György | A Magyar Rádió és közléspolitikája a hatvanas évek második felében

többször nézte. A napilapokat a megkérdezettek közel kétharmada ol-
vasta mindennap. Ugyanakkor a rádióhallgatók ismeretszintje alacso-
nyabbnak bizonyult, mint a televízió nézôié. A magyarázat: akkor még
csak a magasabb jövedelmûeknek volt televíziókészüléke, újságokat a
városi lakosok vásároltak, olvastak többet, viszont a rádióhallgatók kö-
re minden társadalmi rétegre és csoportra kiterjedt.22

A hírszerkesztônek – igaz, korlátozott – mérlegelési lehetôsége és sze-
mélyes felelôssége volt. Az elsô korlát mindjárt a fônökeinek, rajtuk túl
a pártközpontnak a figyelme volt, a másik a szerkesztô által közreadott
hírek eredete. A Magyar Rádió hírei szinte kizárólag a Magyar Távirati
Irodától érkeztek, így a Csehszlovákiáról szóló jelentések is. Az MTI
volt egyrészt a nagy hírügynökségek magyarországi „vezérképviselete”
(„közvetítôje”), másfelôl a külföldrôl sugárzó rádiókat leszámítva a fô
hírforrás. Az MTI szûrôként mûködött: az egyik fajta – hírügynökségi
– értékelést egy másik szemlélet szerint változtatta meg. A rádiós hír-
szerkesztôség munkája tehát mindenkor függvénye volt az MTI hírpo-
litikájának, amely „nem kereskedelmi jellegû elvárásokon alapul[t]”.
Ha tehát voltak politikai korlátai az információknak, akkor azok elô-
ször a Naphegyen, az MTI szerkesztôségében jelentkeztek.23

A Rádió hírszerkesztôségében rádiófigyelô szolgálat is mûködött
(Moszkva, Washinton és London rádióállomásait hallgatták), de ezzel
csak ellenôrizték, olykor kiegészítették a távirati iroda híreit. Külföldi,
nyugati lapok érkeztek ugyan, de nem kellô választékban és nagy késés-
sel. Volt bizonyos vetélkedés a rádiósok, a Népszabadság és a televízió
híradója között. Ezt azonban korlátozták például a kötött idôzítésû, em-
bargós hírek. A politikai, diplomáciai vagy hatalmi szempontok a hír-
szerkesztés lehetôségeit is befolyásolták: például nem adtak ki informá-
ciókat, vagy fordítva, a pártközpont vagy a Tájékoztatási Hivatal
kötelezte a Rádiót egy-egy közlemény változtatás nélküli beolvasására.
Különös gond volt a szocialista országokról szóló információszolgálta-
tás. Volt egy általános elv: azt mondja el róluk a Rádió, ami az ô jelen-

22 Gazdasági ismeretek és vélemények. I. m. 51–52.
23 „…mindegyik hírügynökség más-más politikai szemüvegen keresztül szemléli az eseményt, látja el érté-

kelô megjegyzésekkel. Az MTI munkatársai ezeket leválasztják a hírrôl, azért, hogy az eseményrôl meg-

felelô képpel rendelkezzenek. Ez a mechanizmus érvényesül az MTI-nél történô szelekcióban, a szerkesztôi

munkában. A tiszta profilú hírügynökségi tevékenység keveredik más irányú, célú feladatokkal. A lényegi

átszerkesztés miatt bármilyen megközelítésû hírvizsgálatot folytatunk, mindig a monopolhelyzetben lévô

MTI-nél kell kezdeni a vizsgálódást.” MAGYAR Péter–RITTER Tibor–SEMJÉN Anita: Az MTI Külpolitikai Szer-

kesztôségébe érkezô hírek összehasonlítása a Külpolitikai Szerkesztôség által szerkesztett és kiadott

hírekkel. In: Az információtól a hírig. MRT Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest, 1971. 38.



nyilvánosság – 1968182

téseikben szerepel. Ám a visszatartott, hamis elemekkel teletûzdelt hír
így is a Rádió hitelességét ásta alá. Ráadásul nem feledkezhetünk meg
az akkori valóságos konkurenciáról sem, hiszen ami politikailag fontos
vagy érdekes volt, azt a Szabad Európa Rádió (vagy más, magyarul is
sugárzó nyugati rádióállomás) hamarosan bemondta.24

1968-ban a Kossuth Rádióban hétfôtôl péntekig napi 17 hírperiódus
volt, két reggeli és egy esti Krónikával. Szombaton 16 hírperiódus volt,
vasárnap pedig nyolcszor mondtak híreket és nem volt Krónika. A Pe-
tôfin hétköznap 11 híradás volt, azt URH-adókon minden nap kétszer
sugároztak híreket (vasárnap a Petôfin is). Összességében január 1. és
augusztus 20. között 3677 híradás volt, ezek között 1198 olyan, amely-
ben Csehszlovákiáról szó volt. Vagyis átlagosan minden harmadik hír-
adásban volt olyan hír, amelybôl a szomszéd ország politikai, diplomá-
ciai vagy gazdasági életérôl tudhatott meg valamit a rádióhallgató.

Hírek Csehszlovákiáról 1968-ban

A történet 1968. január 5-én kezdôdött. Novisad este hétkor bemond-
ta, hogy Csehszlovákiában különválasztották a köztársasági elnöki és a
pártvezetôi funkciót,25 21.30-kor a Budapestrôl a külföldre sugárzott
Szülôföldünk Cernik miniszterelnöki kinevezésérôl is tudósított.26 Este
tízkor a Kossuth Rádióban a következô hírt olvasta fel a bemondó, De-
brenti Piroska: „Gazdasági és személyi kérdésekrôl tárgyalt a Csehszlo-
vák Kommunista Párt központi bizottsági plénuma. Antonín Novotnyt
saját kérésére felmentették a Központi Bizottság elsô titkári tisztébôl, és
helyére Alexander Dubceket választották meg.” Aki további részletek-
re is kíváncsi volt, az megtudhatta, hogy a Csehszlovák Távirati Iroda
késô este adta ki a jelentését. Az ügyeletes hírszerkesztô, Kulcsár István
már korábban, 20.55-kor elkészítette Dubcek életrajzát.27 (Jellemzô a
korszakra, hogy a szlovák kommunista párt akkor öt éve funkcionáló
elsô titkára Magyarországon a politikával hivatásszerûen nem foglalko-
zók körében szinte teljesen ismeretlennek számított.) A részletes hír csak
az esti fô híradás után készült el, 22.20-kor. Ebben az akkor szokásos

24 S. Molnár és Semjén vizsgálata szerint a rádiózók mintegy 5%-a hallgatott külföldi mûsorokat. (I. m. 98.)
25 Hungarian monitoring. Open Society Archives (a továbbiakban: HU OSA) 300-40-8 Box 182., 268.
26 Uo. 281. – Mivel utóbbi információ embargós volt, a mûsor szerkesztôit megbüntették! MOL XXVI-A-8aq

58. d.
27 Kulcsár István szóbeli közlése.



183Vámos György | A Magyar Rádió és közléspolitikája a hatvanas évek második felében

fordulatok után (saját kérés, érdemek elismerése, nagy eredmények stb.)
lényeges elemek is megjelentek. A hír szokatlan terjedelme (felolvasása
mintegy négy percig tartott) jelezte az esemény fontosságát.

A Petôfi Rádió a TASZSZ-ra (szovjet hírügynökség) hivatkozva még
aznap este (23.00-kor) elmondta, hogy a moszkvai pártvezetés üdvözli
a változást. Ez a közlés mint valamely hivatalos pecsét adta értésre: „le-
gális”, egyeztetett lépésrôl van szó. Kádár János hasonló tartalmú táv-
iratáról 24 óra múlva adott hírt a Rádió. Ettôl kezdve a Csehszlovákiá-
ból érkezô hírek gyorsan követték egymást. Alig telt el nap, hogy a
szomszéd országról híradásaiban ne mondott volna valamit a Rádió.
Igaz, ez jelentôs politikai információt és mondjuk az új típusú hûtôszek-
rények bolti megjelenését is jelenti. És a híradások megoszlása sem egyen-
letes: januárban még csak 108, júliusban már több mint 200, míg augusz-
tus elsô 20 napja alatt 199 vonatkozó hírt számoltam össze. Azaz
Csehszlovákiával kiugróan nagy gyakorisággal és szokatlan terjedelem-
ben foglalkozott híreiben a Magyar Rádió. A magyar közönség segítsé-
gével napról napra követhette a változásokat. 

Ugyanebben az idôszakban az MSZMP vezetô szervei 43 alkalommal
tárgyaltak Csehszlovákiáról. A hírek döntô többsége a Kossuth Rádió-
ban hangzott el. A fontosabb napi hírek délutánra, estére érkeztek meg,
amikor befejezôdött a pártvezetôk tárgyalása, a központi bizottság, a
kormány vagy más testület ülése, és errôl közleményt adtak ki. Többek
között ebbôl következhet az a szembetûnô aránytalanság, hogy a Rá-
dió csehszlovákiai híreinek mintegy egyharmada késôn, este 10-kor hang-
zott el. Vélhetôleg azonban más magyarázata is volt ennek. A szakmai
oka az, hogy az esti fôhíradásban kívánták a napi eseményeket össze-
foglalni; a politikai pedig az, hogy kisebb, de felkészültebb hallgatóság-
ra számítottak. Ezeket a híreket elhangzásuk után egy órával megismé-
telték a Petôfin és az URH adókon, ami a hallgatók számát növelte.
A hírek egy részét éjfélkor is leadták.

Augusztus 20-án a magyar hallgató a rádióból a Pravda aznapi cik-
kének kivonatát ismerhette meg. A cikk az ideológiai harcról szólt, és
hangsúlyozta, hogy soha nem engedik meg, hogy éket verjenek a szo-
cialista országok közé és a marxista–leninisták számára soha nem lesz
közömbös a szocialista építés sorsa a többi országban.

Augusztus 21-én reggel (08.44-kor) a bemondó a Kossuth Rádió zenés
mûsorát megszakítva olvasta be a hírt: „A Magyar Távirati Irodát ille-
tékes helyen felhatalmazták a következôk közlésére: »A szomszédos
Csehszlovákia párt- és állami személyiségeinek kérését teljesítve a Magyar
Népköztársaság kormánya, együtt más szövetséges országokkal, segít-



nyilvánosság – 1968184

séget nyújt, beleértve a fegyveres támogatást is, a testvéri csehszlovák
népnek a belsô, szocializmusellenes, valamint a külsô, imperialista erôk
által létrehozott ellenforradalmi fordulat veszélyének elhárítása céljá-
ból. A testvéri országok együttes segítsége megfelel a Bulgária, Csehszlo-
vákia, Lengyelország, Magyarország, az NDK, a Szovjetunió párt- és ál-
lami vezetôi által aláírt bratiszlavai [A kéziratban eredetileg a pozsonyi
szó szerepelt, de azt átütötték. – V. Gy.] nyilatkozatnak, amelyben kinyil-
vánították, hogy a szocialista vívmányok védelme és erôsítése valamennyi
szocialista ország közös internacionalista kötelessége. Csehszlovákiá-
ban olyan súlyos helyzet alakult ki, amely megsemmisítéssel fenyegette
a szocialista vívmányokat, a törvényes rendet, veszélyeztette a szocialista
világrendszer életbe vágó értékeit, a testvéri országok biztonságát, az
európai népek békéjét, a fenyegetô veszély idôben történô elhárítására
Csehszlovákia párt- és állami személyiségeinek kérésére a Magyar Nép-
köztársaság kormányának határozata alapján néphadseregünk egységei
Csehszlovákia területére léptek. Együtt a szövetséges csapatokkal. Amint
a fenyegetô veszély megszûnik, és a csehszlovák törvényes hatóságok
úgy döntenek, hogy a szövetséges katonai egységek jelenlétére nincs szük-
ség, a csapatokat haladéktalanul kivonják a csehszlovák szocialista köz-
társaságból. A szocialista országok kormányainak elhatározása egyet-
len állam ellen sem irányul, nem sérti más államok érdekeit, döntésük
teljes összhangban van a testvéri szocialista országok szövetségi szerzô-
déseivel. A testvéri szocialista országok egységét és szolidaritását állít-
juk szembe az ellenség bûnös próbálkozásaival. Soha senkinek nem en-
gedjük meg, hogy a szocialista közösség valamelyik tagját kiragadják
sorainkból.« Felolvastuk az MTI közleményét. (Gong.)”28 A közleményt
a következô híradásban megismételték. Aznap ötkor még teljes terjede-
lemben felolvasták „a CSKP központi bizottság tagjainak, a csehszlo-
vák kormány és a nemzetgyûlés tagjainak egy csoportja” nevében kiadott
felhívást is.29 A következô napokban nagy terjedelmû, tartalmilag azon-
ban nagyon is egynemû hírek uralták a rádiós tájékoztatást. A híradások-
ban, külpolitikai mûsorokban, nemzetközi lapszemlében továbbra is
sûrûn szerepelt Csehszlovákia, de csak a TASZSZ jelentései, az MTI
közleményei vagy a moszkvai Pravda aktuális írása. Más külföldi vissz-
hang csak elvétve jelent meg, az is csupán „baráti” országokból, egyetértô
(fél)hivatalos megjegyzések formájában. Kivétel 22-én Ceausescu beszé-

28 HU OSA 300408 168. Box. 929.
29 Uo. 942.



185Vámos György | A Magyar Rádió és közléspolitikája a hatvanas évek második felében

de a román nemzetgyûlésben, ahol állást foglalt az internacionalista se-
gítségnyújtás ellen.30

A Magyar Rádió a Csehszlovákia elleni invázió során utasítást kapott,
hogy a cseh nyelvû Vltava rádió mellett (amelyet szovjet megbízottak
készítettek, és már 21-én este megszólalt) indítson szlovák nyelvû prog-
ramot. A végrehajtás a Külföldi Adások fôszerkesztôségére hárult.

Augusztus 23-án 20.00 órakor, majd 21.30-kor a magyar nyelvû adás
helyett, ugyanazon a hullámhosszon, már szlovákul mondtak híreket,
olvastak fel kommentárt.31 Két nap múlva a Szülôföldünk címû mûsor
helyett a Magyar Rádió szlovák nyelvû adása jelentkezett, majd néhány
hír után magyar nyelven közleményeket olvastak fel.32 Gáti Vilmos, a
mûsor felelôs szerkesztôje kezdeményezte, hogy a budapesti szlovák is-
kolák tanárainak küldjenek katonai behívót, mivel a Rádióban nem volt
nyelvet tudó munkatárs, és felkértek néhány szláv nyelvet ismerô újság-
írót. Közülük válogatták ki a szerkesztôség tagjait. 1968. augusztus 23-án
megindult az adás, napi 18 óra mûsoridôvel, a 240 méteres középhul-
lámon, a balatonszabadi adóról. A felelôs szerkesztô az elsô hét adásai-
ról ezt jelentette: „A szlovák nyelvû adás óránként híreket sugároz, is-
merteti a magyar párt és állami vezetôk állásfoglalásait, a magyar, a
szovjet és a többi baráti ország sajtó- és egyéb véleményeit. A híradások,
kommentárok és lapszemlék közötti idôt zenével tölti ki. A beérkezett
kevés vélemény szerint az adások körülbelül a Tátra vidékéig hallhatók.”33

A mûsor készítôivel szemben egyetlen követelményt támasztottak: tud-
janak szlovákul. Így azután tanár és színinövendék volt a stábban, de
újságíró nem. A minôség senkit sem zavart, mert a mûsorokat gyakor-
latilag senki sem hallgatta. Hamar napi négyszer fél órára korlátozták
az adásidôt, és szeptember 9-tôl 1969 tavaszáig reggel, délben, este sugár-
zott szlovák adást a Magyar Rádió. Elôbb március 17-tôl a reggeli és
déli, majd három hét múlva, április 3-án az esti adások is elhallgattak.

Idôközben néhányszor megszólalt egy másik hang is: „Itt a csehszlo-
vákiai törvényes Csehszlovák Rádió és Televízió, Kelet-Szlovákia,
Kassa.” Augusztus 25-én este (23.15-kor) a magyar katonákat szólította
meg: „Amint látjátok, parancsnokaitok félrevezettek benneteket. Nálunk,
Csehszlovákiában nincs kontrarevolúció. Titeket senki nem hívott ide.

30 Uo. 997.
31 Uo. 1057.
32 Uo. 1125.
33 FALUS György: Radio Budapest Hungary. A külföldi adások története, 1945–1981. Magyar Rádió, Buda-

pest, 1988. 229.



nyilvánosság – 1968186

Mi békésen építettük nálunk a szocializmust. Ti és a többi okkupációs
csapatok zavartátok ezt meg.” A kiáltvány Svoboda, Dubcek és a cseh-
szlovák szocialista köztársaság éltetésével fejezôdött be.34

*

1968-ban a Rádió legnagyobb belsô vállalkozása egy új mûsorrend
(struktúra) véglegesítése volt. A hatvanas évek elején megkezdett, és ki-
sebb-nagyobb igazításokkal, a rádiózás korszerû stílusához, a hallgató-
ság várható igényeihez alakított változtatásokkal jellemezhetô folyamat
jelentôs állomásaként teljes szerkezeti átalakítást határoztak el. Az új-
donságok 1969 tavaszán jelentek meg, de a döntést már korábban meg-
hozták.35 A változás lényege a politikai mûsorok arányának növelése a
teljes mûsoridôn belül, a Déli Krónika bevezetése, a Petôfi Rádió „egész
napos” (08.00–24.00 óráig tartó), önálló programmá bôvítése, az URH
(késôbb 3. mûsor, majd Bartók Rádió) sugárzási idejének növelése.
A még hosszú ideig a konkurenciamentes (értsd: televíziómentes) hétfô
estéken sugározták a legfontosabbnak tartott szórakoztató mûsorokat
(kabaré, rádiószínház, dalszínház). Megjelentek az egész napszakokat
átívelô magazinok, azaz a nagyjából azonos összetételû közönségnek
szolgáló változatos mûfajú mûsorok elegye. A változás összességében a
korszerûbb rádiózás ígéretét is hordozta.

34 HU OSA 300408 168. Boksz. 1131.
35 A Magyar Rádió Mûsorfejlesztési javaslata 1969-re. (Az elôterjesztés 1968. augusztus 15-én készült.)

MOL XXVI-A-8a 58. d.




